Informatief

Jip Maathuis, de 16-jarige zakenman

Jip Maathuis is 16 jaar en hij verkoopt vanaf zijn 9de al chocoladeletters namens zijn stichting Jipsgoededoelen. Daarnaast hij is nu eigenaar van JMsportscompany en hij vervult de functie van sales-adviseur bij Blieb, een telecomprovider voor jongeren. In Istanbul is hij gekozen tot European Young Ambassador van de Lions Clubs International. En tussendoor doet hij nog het examenjaar van de HAVO. Oftewel zakelijk een drukke tiener.
Het gevoel voor zaken is er bij hem met de paplepel ingegoten. 'Mijn vader is directeur van een besparingsadviesbureau. Hij helpt me wel, maar hij dringt me niks op, hoor. Het is echt mijn eigen keus.' Toen hij negen jaar was, zag hij een verhaal over een jongetje uit Afghanistan die door een granaat zijn broertje had verloren. Jip was zo geraakt, dat hij besloot chocoladeletters te gaan verkopen en voor iedere letter 1 euro aan WarChild te doneren. Hij hoopte er 500 te verkopen, maar dat werden er 10.000. Inmiddels heeft WarChild door jipsgoededoelen.nl al meer dan 170.000 euro binnengekregen, allemaal door de verkoop van chocoladeletters. 'We zitten voor dit jaar op 20.000, maar we hopen er in totaal 50.000 te verkopen. En ik denk dat dat wel haalbaar is.'
Hij is inmiddels eigenaar van het bedrijf Jmsportscompany, hij werkt bij het salesteam van Bliep en hij is in Istanbul gekozen tot European Young Ambassador van de Euroforum van de Lions clubs International. Hij heeft daarmee een geldbedrag gekregen wat hij moet besteden voor het goede doel. Hij gaat er een lesmethode mee ontwikkelen, waarmee hij jongeren uit Nederland bewust kan maken over de nijpende situaties in oorlogsgebieden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.