Nieuws

RONA biedt laatste petitie aan tegen meer treinen door Oost-Nederland

Actiegroep RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking) heeft de Tweede Kamer vandaag een petitie aangeboden tegen de intensivering van bestaand spoor in Oost-Nederland.
Met de petitie en een aantal spandoeken hoopt RONA de politiek nogmaals duidelijk te maken dat meer treinen op het spoor in Oost-Nederland absoluut niet kan. "De Haagse spoorpolitiek maakt aanwonenden doodziek" en "Stop gevaarlijk spoor door Delden Goor", stond er groot op twee spandoeken die in Den Haag werden uitgevouwen.

Alles op alles

Samen met Stichting Spoorhinder zet RONA nog een keer alles op alles om de Tweede Kamer op andere gedachten te brengen over de afwikkeling van het goederenvervoer per spoor door Oost-Nederland. De Kamer praat op 25 november over het meerjarenprogramma voor infrastructuur (MIRT), waar de goederenspoorlijn deel van uitmaakt.
Langs het beoogde tracé tussen Arnhem en Enschede wonen ongeveer 75.000 mensen. Er zouden zo'n 30 goederentreinen per dag door het gebied moeten gaan rijden. Actievoerders, gemeenten en provincies vrezen voor te veel geluidshinder en voor de veiligheid. Nadat vorige week op de voorgenomen spoorverbinding bij Borne een goederentrein ontspoorde, wezen politieke partijen minister Schultz van Haegen van Infrastructuur nog eens op de gevaren. "Nu zat er zand en grind in de trein, maar wat als deze trein geladen was geweest met giftige stoffen en in een woonwijk was ontspoord?", zo benadrukten de tegenstanders.

Vier meter hoge geluidswal

Inwoners van Rheden bouwen zaterdagmiddag in De Steeg een stukje geluidswal na, zoals dat straks langs de IJssellijn nodig is. De muur van vier meter hoog splijt het dorp in twee stukken. Zes van de zeven dorpen van Rheden liggen aan de voorgenomen goederenlijn. De gemeente denkt dat trillingsschade aan de huizen langs het spoor onvermijdelijk is.
De hoogste bestuursrechter heeft vorige maand gezegd dat het ministerie verkeerde cijfers heeft gebruikt om trillingshinder bij spoorbesluiten vast te stellen. De stichting Spoorhinder organiseert op 22 november in Arnhem een symposium, waar 5 onbesproken alternatieven aan de orde komen. Oplossingen als meer vervoer over water, snelheidsmaatregelen en andere tracés worden voorgelegd aan belanghebbende partijen als het Havenbedrijf, Koninklijke Schuttevaer en transportorganisaties.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.