Ondernemers: "Aanpassingen kanaal Almelo-de Haandrik niet goed genoeg"

Het kanaal Almelo-de Haandrik had beter geschikt gemaakt kunnen worden voor nóg grotere schepen, als de provincie Overijssel haar doelstelling wil halen om het goederenvervoer op het water te stimuleren. Die conclusie kan worden getrokken door de reacties van twee grote ondernemers die gebruik zouden kunnen maken van het kanaal, maar nu nog vele vrachtwagens de weg op sturen.

Het kanaal is voor 19 miljoen aangepast om grotere schepen doorgang te geven. Vijf bruggen over het kanaal zijn aangepast. Vandaag is de laatste nieuwe brug, in Beerzerveld, geopend. Door de aanpassingen kunnen schepen van 700 ton gebruik gaan maken van het kanaal.

"Met 700 ton schiet het niet op"

Volgens Gerrit Sierink van Sierink Grind in Hardenberg is dat niet genoeg. "Wil het rendabel zijn om grondstoffen te vervoeren over het water, dan moet het tenminste gaan om schepen die 1100 ton kunnen vervoeren. Met schepen van 700 ton schiet het niet op." Sierink heeft al jaren een stuk grond aan de haven van Hardenberg, maar de laadinstallaties om de schepen te bevoorraden zijn nog altijd ongebruikt.

Ook Freddy Nijhof, directeur van Nijhof Wassink, denkt niet dat de investering van Overijssel direct effect heeft. "Het is een mooi begin, goed dat de provincie het doet, maar ik kan niet garanderen dat wij er gebruik van gaan maken. Vervoer over water moet echt veel goedkoper zijn dan vervoer over de weg, want er zitten veel nadelen aan."

Gedeputeerde: "Verhuizen kan altijd"

Nijhof legt uit dat als hij grondstoffen vanuit de haven in Rotterdam naar de vestiging in Coevorden van Nijhof Wassink wil halen, ze met de vrachtwagen er met enkele uren er kunnen zijn. "Met de boot kan dat vele malen langer duren. Daarbij is er veel meer risico, omdat de goederen vaker overgezet moeten worden van vrachtwagen naar containerschip en omgekeerd."

De provincie kent de verhalen van de ondernemers. Gedeputeerde Kok vindt dat ondernemers blij moeten zijn met de aanpassingen. "Dit is het gewoon, het kanaal is nu klaar voor de komende 80 jaar. Ondernemers willen altijd meer, maar dit is het maximaal haalbare." En als het bedrijven er veel problemen mee hebben, dan heeft Kok nog wel een advies voor ze: "Verhuizen kan altijd."

Bekijk de video in HD op YouTube.

Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren