nieuws

Elektrificatie Kamperlijntje kan veel goedkoper

De elektrificatie van het Kamperlijntje kan veel goedkoper. Dat zegt een ingenieur Arjen Jansons uit Steenwijkerwold.
Op dit moment is het plan om voor miljoenen euro's bovenleidingen te bouwen op het traject tussen Zwolle en Kampen, maar volgens Jansons is dat maar beperkt nodig wanneer je de trein op batterijen laat rijden. De ingenieur wil dezelfde techniek toepassen als in elektrische auto's. Wanneer de trein remt wordt elektriciteit opgewekt die in de batterijen wordt opgeslagen. Alleen bij het optrekken heb je bovenleidingen nodig.
Op kleine schaal wordt de techniek al toegepast in het Duitse Mannheim. Daar passeren trams een historisch plein zonder bovenleidingen. Inmiddels heeft de provincie Gelderland al een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar de ideeën van de inwoner van Steenwijkerwold. Dat onderzoek geeft een positief advies.

70 procent kostenbesparing

Jansons zou graag zien dat er op het Kamperlijntje een praktijkproef zou worden gedaan. Naast besparingen op de aanleg, kun je ook fors besparen op het onderhoud en energieverbruik. Daarnaast voorkom je horizonvervuiling, zo denkt de ingenieur.
Het CDA in Overijssel is enthousiast over het idee. CDA-statenlid Christiaan Schrijver verwacht een kostenbesparing van 70 procent. Woensdag pleit Schrijver voor een haalbaarheidsonderzoek op het Kamperlijntje en andere spoortrajecten die de provincie wil elektrificeren. Het CDA hoopt op voldoende steun van andere partijen
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.