nieuws

Service Salland Zorgverzekering en Univé slecht volgens Consumentenbond

De klantenservice van Salland Zorgverzekering uit Deventer en Univé uit Zwolle is een rommeltje. Dat zegt de Consumentenbond na onderzoek onder vijftien zorgverzekeraars. Overigens scoorde geen enkele zorgverzekeraar een voldoende.
Salland Zorgverzekering en Univé scoorden net zo slecht als ONVZ en FBTO. De klantenservicemedewerkers van deze zorgverzekeraars gaven het vaakst het verkeerde antwoord op vragen van 'mysteryklanten'. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de klanten slechte of verkeerde informatie krijgt.

Antwoorden op telefoontjes en e-mails

Er zijn steeds vijf vragen gesteld aan de verzekeraars, drie keer per telefoon en drie keer per mail. Soms kwam het voor dat één verzekeraar verschillende (foute) antwoorden gaf op dezelfde vraag. De kwaliteit van de e-mail- en telefoonantwoorden telden elk voor 45 procent mee. Hoe snel er werd gereageerd, vormde 10 procent van het oordeel.
De vragen gingen over onder meer de vergoeding van de kosten van een verstelbaar bed, de berekening van het eigen risico na een scheiding, overstappen door een volwassen kind van de polis van de ouders naar een andere verzekeraar en het overnemen van een machtiging van een andere verzekeraar.

Salland belooft beterschap

Salland en ONVZ reageerden volgens de Consumentenbond geschrokken en beloofden beterschap. ONVZ onderzoekt hoe het kan dat 'niet in alle gevallen' het juiste antwoord is gegeven. "En om ervoor te zorgen dat dit antwoord in de toekomst wel wordt gegeven." Univé 'neemt het signaal serieus' en liet weten het onderzoek te gebruiken om tot beterschap te komen. FBTO zegt zich niet te herkennen in het onderzoek.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.