nieuws

Enschede voorbeeld voor Leeuwarden bij Serious Request

Serious Request in Enschede 2012
Serious Request in Enschede 2012
Leeuwarden heeft bij de organisatie van het 3FM-evenement Serious Request Enschede als voorbeeld genomen. "Ze kopiëren bijna alles", aldus Stichting Enschede Promotie.
Het jaarlijkse evenement waarbij drie deejays zich een week lang laten opsluiten in het glazen huis, niet eten en voor geld verzoekplaten draaien, start morgen. Dit keer is Leeuwarden de plaats waar het glazen huis staat. Vorig jaar was dat Enschede.

Alle informatie opgevraagd

De organisatie in Leeuwarden heeft het afgelopen jaar veelvuldig contact gehad met stichting Enschede Promotie die het evenement vorig jaar heeft begeleid. Ze hebben de beschikbare draaiboeken opgevraagd en ook het campagneplan van Enschede Promotie om het evenement onder de aandacht te brengen.
Enschede heeft een jaar eerder veel minder contact gehad met de voorganger Leiden. "We zijn toch meer onze eigen koers gegaan", meent directeur Wendrich van Enschede Promotie.

Enschedees systeem met crowdcontrol onnodig

Leeuwarden maakt geen gebruik van het Enschedese systeem van crowdcontrol, waarbij de menigte in de gaten wordt gehouden via tweets, camera's en signalen van mobiele telefoons.
Volgens de politie in Leeuwarden hangen daar genoeg camera's. Bovendien heeft de politie in de regio Noord-Nederland ervaring met Serious Request. In 2009 was Groningen gastheer van het evenement.

Direct effect uitgewerkt

Serious Request heeft Enschede volgens Wendrich veel gebracht. Ondernemers in de binnenstad hebben miljoenen extra omzet behaald en de stad heeft zich van de beste kan laten zien. "De deejays en de bezoekers waren heel positief en dat werkt door."
Volgens Wendrich is het directe effect inmiddels wel uitgewerkt. Een aantal mensen van buiten Twente die er met Serious Request waren geweest, zijn teruggekomen om de stad in de zomer te zien. Wendrich: "Tot zover het na-effect, nu is het de beurt aan Leeuwarden." Hij hoopt dat in Leeuwarden nog meer geld wordt ingezameld dan in Enschede waar een recordbedrag van uiteindelijk 13,2 miljoen euro werd opgehaald.

Kleine dingetjes

Enschede en 3FM zijn goed uit elkaar gegaan, 3FM heeft Enschede grote complimenten gemaakt, maar contact is er daarna eigenlijk niet meer geweest. Stichting Enschede Promotie heeft herhaaldelijk gevraagd om een evaluatie, maar daar is het nooit van gekomen.
"Het is niet voor ons, hier is het maar één keer, maar 3FM had er iets aan kunnen hebben", zegt Enschede Promotiemedewerker Kuipers. "Het doet er niet toe, het waren kleine dingetjes."
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.