nieuws

Online bezoek aan RTV Oost steeg in 2013 met 74 procent

Grafiek met cijfers
Grafiek met cijfers
Het online bezoek aan RTV Oost steeg van ruim 44 miljoen bezoeken in 2012 naar ruim 77 miljoen bezoeken in 2013. Dat is een stijging van 74 procent.
2013 was online dus een goed jaar voor RTV Oost. De maand december was de drukste maand met bijna 7,5 miljoen bezoeken. Maar 2013 begon ook al met een hele drukke maand, met name vanwege de vorst en de schaatstochten in de provincie en vanwege grote branden. Grote branden waren er het hele jaar opvallend veel.

75% mobiel

Net als in 2012 is ook in 2013 het mobiele bezoek het hardst gestegen. Kwam in 2012 nog 64% van het totale online bezoek via een mobiel apparaat (smartphone, tablet), in 2013 was het maar liefst 75%. Van de vier bezoeken komt er dus nog maar eentje via de normale website.
Toch groeit ook het bezoek aan de normale website nog steeds, van bijna 16 miljoen bezoeken in 2012 naar ruim 19 miljoen bezoeken in 2013. Het komt neer op een groei van 21%. De website werd in 2013 helemaal vernieuwd. Dat heeft er aan bijgedragen dat het bezoek aan de website is toegenomen.
Veel harder dan het bezoek aan de normale website is het bezoek aan de mobiele website gestegen. Ten opzichte van 2012 is het bezoek aan de mobiele website verdubbeld. Afgelopen maand werd een nieuwe versie van de mobiele website gelanceerd met veel meer nieuwe functies. We verwachten in 2014 dan ook dat de groei doorzet.

Meer via social media

Wat ook opvalt is het toegenomen bezoek via Facebook. Dat is natuurlijk te danken aan het toegenomen aantal likes op onze Facebookpagina: van iets meer dan 1600 begin januari naar bijna 13.000 op dit moment. Maar het heeft er ook mee te maken hoe we ermee omgaan. We weten nu veel beter wat op Facebook van ons wordt verwacht.
Het bezoek dat via Twitter op onze website terechtkomt groeit ook nog steeds. Dat is te danken aan ons Twitteraccount dat er het afgelopen jaar duizenden volgers bij kreeg en nu op meer dan 72.000 staat, maar het is ook te danken aan het feit dat onze berichten beter gedeeld kunnen worden via websites en apps.
Los van de bezoekers die via social media op onze websites komen, is het bereik via de social mediakanalen zelf ook enorm gegroeid. Tegenwoordig is het bereik van berichten die we op Facebook plaatsen bijvoorbeeld soms al groter dan via onze eigen kanalen.

2014?

Niemand kan in de toekomst kijken, maar we verwachten dat we in 2014 verder kunnen groeien. In 2013 is de redactie al helemaal veranderd en er wordt nog steeds gekeken hoe we het online nog beter kunnen doen. We gaan daar dus volop mee door. Daardoor worden er meer berichten geplaatst en gebeurt dat sneller en uitgebreider dan voorheen.
In 2014 kun je ook wat nieuwe zaken verwachten. Zo komen er volgende week updates voor onze mobiele apps. Ik verklap nog niet wat daarmee verandert, maar we denken dat ze daardoor nog beter worden en dat gebruikers er nog meer gebruik van gaan maken. Ook komen er al heel snel nieuwe apps.
Dat zijn apps voor Windows mobile en voor Windows 8. Het marktaandeel van Windows op mobiele platforms groeit en apps worden steeds vaker ook op pc's en laptops met Windows 8 gebruikt. Ook krijgen we steeds vaker de vraag of er ook apps voor Windows komen. Dat is dus zo. We zijn ze aan het testen op dit moment.

Radio, tv, online!

RTV Oost is in de basis natuurlijk nog steeds een omroep. Niet voor niks is de naam RTV Oost. Maar online wordt belangrijker en belangrijker. Dat zie je ook aan deze cijfers. We zullen daar dus onverminderd ons best voor blijven doen. En we horen graag suggesties voor verbeteringen!
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via een WhatsApp-bericht: 06 - 57 03 33 33.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.