nieuws

Meldpunt voor klachten aanvraag bijstand in Enschede

Margriet Visser
Margriet Visser
De eenmansfractie Lijst Margriet Visser in Enschede is een meldpunt gestart voor mensen met klachten over de aanvraag van een bijstandsuitkering.
Aanleiding is de maatregel van de gemeente Enschede om een periode van vier weken in te stellen waarin de werkzoekende moet laten zien alles te doen om een baan te vinden. Pas na die vier weken wordt de uitkering gestart, als dat nog nodig blijkt. De gemeente zegt dat schrijnende gevallen een voorschot kunnen krijgen.
Volgens Visser is volstrekt onduidelijk wat een schrijnend geval is en hoe lang het dan nog duurt voor er een betaling komt. "Mensen die een bijstandsuitkering aanvragen hebben vaak niet veel om op terug te vallen, waardoor ze in die maand nog verder wegglijden. Ze maken meer schulden en er komen meer deurwaarders." Visser heeft zich kort voor de kerst persoonlijk ingezet voor een voorschot voor een werkloze moeder. "Het is een schande dat daar een raadslid aan te pas moet komen," aldus Visser op dat moment.
Er is inmiddels een aantal gemeenten in Nederland die de zoekperiode van vier weken heeft doorgevoerd, maar dan bij wijze van proef; Enschede maakt het tot beleid. Het is landelijk nog niet in de wet vastgelegd. "Noodgedwongen. We moeten aan het Rijk laten zien dat we er alles aan doen om de instroom te beperken", aldus wethouder Welman eerder.
Het meldpunt klachten bijstand Enschede is vorige week in het leven geroepen. Visser wil met de verzamelde klachten een patroon blootleggen, daar de wethouder mee confronteren en hem er toe zetten er iets aan te doen. Bij het meldpunt is nog geen klacht binnengekomen.
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.