nieuws

Tweede Kamer: onderzoek gevolgen minder goederenvervoer Betuweroute

Goederenvervoer
Goederenvervoer
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu moet de veiligheidsrisico's en overlast door goederenvervoer in Overijssel in kaart brengen, die ontstaat als de Betuweroute aan capaciteit inboet. Dat heeft de Tweede Kamer vanmiddag besloten. Tussen 2016 en 2022 kunnen minder treinen van de Betuweroute gebruik maken, omdat in Duitsland het zogenoemde derde spoor wordt aangelegd.
Daardoor zal zeer waarschijnlijk meer goederenvervoer door dorpen en steden in Overijssel, Gelderland en Brabant moeten, omdat de treinen een alternatieve route moeten nemen. Daardoor zal de overlast in die dorpen en steden toenemen, net als de risico's bij transport van bijvoorbeeld zware chemicaliën.
Om te voorkomen dat inwoners worden verrast door de plotselinge overlast, diende D66 een motie in waarin de staatssecretaris wordt verzocht om onderzoek te doen naar de gevolgen van de lagere capaciteit van de Betuweroute. Mansveld moet verder met gemeenten en provincies in gesprek om de overlast en veiligheidsrisico's te beperken. De Tweede Kamer heeft vanmiddag dus ingestemd met die motie.
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.