nieuws

Activiteit op social media over verkiezingen in Overijssel neemt toe

Nog twee weken tot aan de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 19 maart. De verkiezingen naderen en dat is te merken. Sinds 22 februari wordt er beduidend meer gesproken over de verkiezingen, met name op Twitter.
RTV Oost volgt in samenwerking met Team Nijhuis in Borne tot 19 maart alle online berichtgeving rondom de verkiezingen. Hierbij wordt gezocht op trefwoorden als 'gemeenteraadsverkiezingen', veelgebruikte hashtags als #GR14 en #GR2014 in 400.000 verschillende bronnen, waaronder Facebook, Twitter, YouTube, nieuwssites, blogs en fora. Berichten die één van deze trefwoorden of hashtags bevatten in combinatie met één of meer gemeentenamen in Overijssel worden in kaart gebracht. En dat levert interessante resultaten op.

2010 en 2014

Dat er in 2010 minder gebruik werd gemaakt van onder meer social media is niets nieuws. Maar hoe groot is het verschil in de online berichtgeving over de verkiezingen in Overijssel? Duidelijk verschil is te zien in de hoeveelheid online activiteit. In 2010 werd, van 1 januari tot en met 3 maart, in 908 berichten gesproken over de verkiezingen. Dit jaar zijn dat er in dezelfde periode al 4348. Een groot verschil, maar zowel op straat als online zijn de verkiezingen dezer dagen dan ook niet te missen.
Ook wordt geprobeerd per dag vast te stellen welk gevoel een bericht heeft: het 'sentiment'. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen positief, negatief en neutraal. In onderstaande afbeelding is te zien hoeveel van de berichten als positief of negatief werd gezien. De meeste berichten zijn geen van beide en worden dus gezien als neutraal.
Bron: Coosto
Sinds 22 februari dit jaar is er plots veel meer online berichtgeving over de verkiezingen op social media en andere bronnen dan de weken ervoor. Van geen tot 25 berichten per dag naar gemiddeld 50 berichten per dag en meer.
De opkomst van social media, sinds de vorige verkiezingen, is ook te zien. Hoewel Twitter in 2010 nauwelijks werd gebruikt, wordt dit jaar meer dan de helft van de berichten via Twitter verspreid en is Twitter daarmee de meestgebruikte bron. Twitter is ook een belangrijk medium voor lijsttrekkers, want maar liefst 143 van de 200 lijsttrekkers heeft een Twitteraccount. Facebook komt in 2010 zelfs niet in het rijtje voor, terwijl het tijdens de verkiezingen van dit jaar op de tweede plaats staat.

Gemeente over verkiezingen

Zoals de activiteit van dit jaar vergeleken is met vier jaar geleden, is ook per gemeente gekeken waar het meeste over de verkiezingen wordt gesproken. In dit geval wordt alleen gekeken naar 2014.

De 25 gemeenten in Overijssel hebben sinds 1 januari tot 4 maart maar liefst 4710 berichten omtrent de verkiezingen gegenereerd. De gemeente Enschede spreekt het meest over de verkiezingen en draagt hier met 15%, goed voor 719 berichten, het meest aan bij. Borne heeft het online, met 38 berichten, het minst over de verkiezingen.

Meest besproken gemeente

Niet te verwarren met bovenstaande: over welke gemeente wordt het meest gesproken omtrent de verkiezingen? Een top 10 is gemaakt van deze meest besproken gemeenten, waarin Zwolle 448 keer terugkomt in de resultaten en Steenwijkerland het minst met 218 berichten.
Bron: Coosto

Lijsttrekkers op Twitter

In Overijssel doen 200 politieke partijen mee aan de gemeenteraadsverkiezingen. Van deze partijen zijn de lijsttrekkers die een Twitteraccount hebben van 1 januari tot en met 4 maart gevolgd. Van de 200 lijsttrekkers heeft 71,5% een Twitteraccount, dit zijn 143 lijsttrekkers. In de gemeten periode hebben 121 lijsttrekkers iets getweet, ofwel ruim 84% van de lijsttrekkers op Twitter heeft ook daadwerkelijk van zich laten horen.
De actieve lijsttrekkers twitteren erop los en zorgden in totaal voor maar liefst 20.095 berichten. Met andere woorden: dat zijn er gemiddeld 319 per dag. Hoe deze activiteit zich sinds 1 januari heeft ontwikkeld is te zien in onderstaande grafiek.
Bron: Coosto
Welk gevoel de lijsttrekker in een bepaald bericht legt, is ook proberen vast te leggen. Berichten boven de nullijn zijn positief, berichten onder de nullijn zijn negatief. Van het totale aantal tweets werd 26% als positief gezien, 7% als negatief en de rest als neutraal.
Bron: Coosto

Een top 3 van de meest actieve lijsttrekkers gebaseerd op het aantal tweets in de gemeten periode:

1. Chris Walraven van VVD Twenterand met 1879 tweets
2. Yuri Ankone van D66 Oldenzaal met 1044 tweets
3. Kitty Schmidt van SP Deventer met 990 tweets

De 3 minst actieve lijsttrekkers zijn:

1. Henri Slot van Ouderen Politiek Actief (OPA) Zwolle met 113 tweets
2. Johan Coes van CDA Hellendoorn met 114 tweets
3. Hans van Agteren van Burgerbelangen Enschede met 123 tweets
Het verschil tussen de meest actieve en de minst actieve lijsttrekker op Twitter is 1756 tweets.
Volgende week een nieuwe analyse van de online activiteit over de verkiezingen.

Bron: Social media monitoring door Team Nijhuis, met behulp van Coosto.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.