nieuws

Social media belangrijk in eindspurt naar de verkiezingen

De laatste week voor de verkiezingen is aangebroken. De top drie van meest actieve lijsttrekkers in Overijssel blijft onveranderd en hoewel online de afgelopen week actief werd gepraat over de verkiezingen, lijkt afgelopen zondag een rustdag te zijn geweest.
RTV Oost volgt in samenwerking met Team Nijhuis in Borne tot 19 maart alle online berichtgeving rondom de verkiezingen. Hierbij wordt gezocht op trefwoorden als 'gemeenteraadsverkiezingen' en veelgebruikte hashtags als #GR14 en #GR2014 in 400.000 verschillende bronnen, waaronder Facebook, Twitter, YouTube, nieuwssites, blogs en fora. Berichten die één van deze trefwoorden of hashtags bevatten in combinatie met één of meer gemeentenamen in Overijssel worden in kaart gebracht. En dat levert interessante resultaten op.

Eindspurt naar verkiezingen

De afgelopen week (van 4 tot en met 11 maart) werd er vier keer zoveel over de verkiezingen in Overijssel gesproken dan in dezelfde week in 2010. De gemeten week loopt van dinsdag tot dinsdag, waardoor de begin- en einddatum verschillen.
De sterk toenemende online activiteit is geen verrassing, want social media is in eindspurt naar de verkiezingen een belangrijk middel om zoveel mogelijk kiezers te bereiken.
Of deze berichten als positief, negatief of neutraal worden gezien, is vastgesteld in de sentimentanalyse. Per bericht wordt geprobeerd het sentiment aan te geven. In beide jaren is het positieve percentage bijna gelijk. Het merendeel wordt echter gezien als neutraal: ironie en sarcasme worden bijvoorbeeld niet als zodanig herkend.
Bron: Coosto
Social media is ook deze week de meest gebruikte bron voor de verspreiding van berichten. Twitter blijft duidelijk favoriet: er werd 729 keer over de verkiezingen getweet, goed voor ruim 68%. Facebook staat op de tweede plaats en heeft daarmee een aandeel van 22% van de berichten.

Zondag, rustdag op Twitter

Actievelingen zijn de lijsttrekkers zeker. De afgelopen week zorgden 116 lijsttrekkers voor maar liefst 3060 tweets. Ook in dit geval wordt per bericht gekeken welk gevoel de lijsttrekker in het bericht legt. Het rode gedeelte onder de nullijn wordt als negatief gezien, de groene golf boven de nullijn zijn de positieve berichten.
Bron: Coosto
De hoeveelheid tweets van de lijsttrekkers schommelt rond de 500 per dag, met zondag 9 maart als uitschieter naar beneden. Zondag, online rustdag? De warme lentedag had er ook zeker iets mee te maken. De ontwikkeling van de afgelopen week is te zien in onderstaande grafiek.
Bron: Coosto
Ook de online activiteit van de lijsttrekkers vanaf 1 januari tot en met 11 maart is in kaart gebracht. Daarin is de uitschieter van afgelopen zondag nog duidelijker te zien.
Bron: Coosto
Net zoals vorige week een top drie van de meest actieve lijsttrekkers en de minst actieve lijsttrekkers. Dit keer een extra top drie met de lijsttrekkers met de grootste 'online aanhang'.

De top 3 van meest actieve lijsttrekkers blijft na vorige week onveranderd:

1. Chris Walraven van VVD Twenterand met 223 tweets
2. Yuri Ankone van D66 Oldenzaal met 134 tweets (en heeft in totaal 55.200 keer getweet)
3. Kitty Schmidt van SP Deventer met 111 tweets

In de top 3 van minst actieve lijsttrekkers staan alleen nieuwe namen met allen hetzelfde aantal van 19 tweets:

1. Rob Christenhusz van Werknemers Groepering (WG) Oldenzaal met 19 tweets
2. Douwe Prinsse van CDA Hardenberg met 19 tweets
3. Nelleke Vedelaar van PvdA Zwolle met 19 tweets

De lijsttrekkers met de meeste volgers zijn:

1. René de Heer van VVD Zwolle met 2974 volgers
2. Patrick Welman van CDA Enschede met 2335 volgers
3. Nelleke Vedelaar van PvdA Zwolle met 2130 volgers
Hans Kamphuis van CDA Olst-Wijhe heeft met 82 de minste volgers, een verschil van 2892 met de 'populairste' lijsttrekker.
Volgende week een nieuwe analyse van de online activiteit over de verkiezingen.

Bron: Social media monitoring door Team Nijhuis, met behulp van Coosto.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.