nieuws

"Gemeenten moeten niet bezuinigen op onderhoud bruggen en viaducten"

Steeds meer oude bruggen gesloten voor zwaar verkeer
Steeds meer oude bruggen gesloten voor zwaar verkeer
Gemeenten in Oost-Nederland moeten niet verder bezuinigingen op de aanpak van verouderde bruggen en viaducten. Het sluiten van bruggen voor zwaar vrachtverkeer levert de vervoerders steeds meer problemen op. Dat zeggen Transport en Logistiek Nederland, verladersorganisatie EVO, VNO-NCW Midden en Bouwend Nederland.
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roepen de organisaties de gemeenten op om de oude bruggen en viaducten niet te sluiten maar juist te renoveren. Vervoerders moeten soms tientallen kilometers omrijden om op de plaats van bestemming aan te komen. "En dat kost tijd en geld, maar is ook een extra belasting voor het milieu", zegt een woordvoerder van TLN.

Bruggen en viaducten aan vervanging toe

De organisaties begrijpen dat gemeenten moeten bezuinigen en meer taken krijgen. Toch moet er wel iets gebeuren. "We zien dat steeds meer bruggen en viaducten in Oost-Nederland worden gesloten. Die zijn aan vervanging toe maar we merken dat dit de laatste jaren in het slop is geraakt. Met het oog op de verkiezingen vragen we nu opnieuw aandacht voor het probleem".

Flinke kostenpost voor regio

Het is moeilijk in te schatten wat de gevolgen zijn als die aanpak te lang duurt. "Het is niet zo dat vervoersbedrijven gaan omvallen. Het zijn vooral de structurele kosten die zullen toenemen en als je dat allemaal bij elkaar optelt dan heb je voor de hele regio een flinke kostenpost."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.