nieuws

Verslag South by Southwest Interactive 2014 in Austin

Eén van de betere sessies dit jaar
Eén van de betere sessies dit jaar
South by Southwest in Austin zit er weer op. Terug in Nederland kijk ik terug op een boeiende editie. Een drukke ook, maar in tegenstelling tot 2013 had ik daar dit jaar weinig last van.
Het succes van de website Upworthy, wearables, privacy online, hoe je van het maken van kattenvideo's je baan kunt maken, praten met astronauten in de ruimte, smart apps, de invloed van social media op journalistiek, maar ook robots en Kevin Bacon. Het is maar een greep uit de onderwerpen waar ik in Austin sessies over heb bijgewoond.

40.000 bezoekers

South by Southwest is van oorsprong een muziekfestival. Maar dat is in de loop der jaren uitgebreid met een filmfestival en met het onderdeel 'interactive'. Dit jaar was de 21ste editie van SXSW Interactive. Bij 'interactive' draait het om de ontwikkelingen die er online zijn. Er waren 40.000 bezoekers uit de hele wereld, een record.
Het onderdeel 'interactive' duurt vijf dagen en wordt voorafgaand aan het muziekfestival gehouden. De hoofdlocatie is het Austin Convention Centre, maar er zijn in totaal ongeveer 20 plekken verspreid door de stad waar sessies gehouden worden. Elk uur van de dag zijn er tientallen sessies om uit te kiezen.

Wearables

'Wearables' was het buzzwoord voorafgaand aan SXSW 2014. In 2013 was voor het eerst de Google Glass te zien, een bril met een klein schermpje, een microfoon en een kleine luidspreker, waarmee je bijvoorbeeld foto's en filmpjes kunt maken, maar ook allerlei informatie kunt bekijken.
Wie denkt dat in 2014 iedereen met een Google Glass in Austin liep heeft het mis. Je zag ze wel, maar minder dan ik had verwacht. Zegt dat iets? Het zegt denk ik in elk geval dat het niet een ding is waarvan de acceptatie heel snel gaat. Met bijvoorbeeld de iPad was dat compleet anders. Verschil is natuurlijk wel dat Google Glass niet in de vrije verkoop is.

Gezondheid

Toch moet je de opkomst van de wearables niet onderschatten. Op dit moment worden er vooral toepassingen bedacht die gebruikt kunnen worden voor de medische wereld en tijdens het sporten. De fitbit is daar een voorbeeld van. En binnenkort komt Samsung met de smartwatch Gear Fit.
In een sessie met een spreker van Jawbone werd duidelijk wat je dan vervolgens kunt met de gegevens die worden verzameld met de wearables. Dat bedrijf heeft een polsbandje waarmee gemeten wordt hoe je beweegt, maar ook hoe je slaapt. Daar komt hele interessante informatie uit. Informatie die ook voor de journalistiek bruikbaar is.

Embeddables

En het kan natuurlijk ook een stap verder gaan nog. Je kunt iets op je lijf dragen, maar ook in je lijf: embeddables. Ook daarvan zijn al hele interessante voorbeelden. Een 'slimme pil' bijvoorbeeld die niet alleen een geneesmiddel is, maar meteen bepaalde gegevens meet over de effecten van het medicijn.
Wat zou je ermee kunnen als iedereen met iets in het lichaam rondloopt dat al vanaf de geboorte allerlei gegevens verzamelt? Dat je al wordt gewaarschuwd op het moment dat er iets in je lichaam verandert dat kan wijzen op een ziekte? De mogelijkheden zijn er.

Draagbaarheid

De draagbaarheid van wearables zal een belangrijk aspect worden. Lang niet iedereen zal met een bril willen lopen bijvoorbeeld. Er wordt gezocht naar verschillende manieren. In Austin was een ring te zien, maar bijvoorbeeld ook een helm en kleding met zonnecellen waarmee je elektrische apparaten kunt opladen.
Dat wearables belangrijk zullen worden staat voor mij wel vast. De vraag is nog even welke kant het precies op gaat en wat er straks echt door veel mensen gebruikt gaat worden. Het zal iets zijn wat niet te duur is (Google Glass kost nu nog 1500 dollar), wat een duidelijke functie heeft en wat goed te dragen is.

Smart apps

De reden dat ik denk dat wearables belangrijk worden is dat het een nieuwe stap is in hoe techniek mensen het makkelijker kan maken in het dagelijkse leven. Dat kan bijvoorbeeld met smart apps. Apps die iets doen met de gegevens die met wearables worden verzameld. Zoals Google Now dat nu al doen met je locatiegegevens bijvoorbeeld.
Vergelijk het met autorijden. Je vertrouwt erop dat je auto aangeeft wanneer je moet tanken of wanneer de olie bijgevuld moet worden. Zo zul je ook steeds meer op technologie gaan vertrouwen als het gaat om jezelf. Van simpele zaken als je reistijd tot op den duur misschien wel je gezondheid.

Privacy

Wat bij het verzamelen van allerlei gegevens meteen om de hoek komt kijken is privacy. Een ander onderwerp waar het dit jaar veel over ging. Dat kwam natuurlijk ook door het hele NSA-schandaal en de praatjes van Julian Assange (WikiLeaks) en Edward Snowden (klokkenluider CIA) tijdens SXSW.
Privacy is een zorg. In hoeverre wil je een stukje privacy inleveren in ruil voor gemak? Daar draait het om. We maken de afwegingen nu al dagelijks met onze smartphones en op social media. Elke app vraagt om bepaalde toestemmingen. Vaak accepteren we die zonder er over na te denken.

Eigen verantwoordelijkheid?

Vrijwel alle sprekers die ik over het onderwerp heb gehoord vinden dat iedereen baas moet zijn van zijn eigen data. Maar ben je dat ook? In hoeverre kun je nog voorkomen dat er data van je wordt gebruikt zonder dat je dat wilt? Lastig om een antwoord op te geven. Maar misschien kun je ook wel geld verdienen met jouw data.
Eigenlijk vindt vrijwel iedereen dat het een combinatie is van eigen verantwoordelijkheid en een verantwoordelijkheid van overheden. Tim Berners-Lee, de bedenker van het World Wide Web (www), pleit voor wereldwijde regulering, zodat niet elk land eigen regels kan hebben. Hij is daarvoor het initiatief Web We Want begonnen.

Veranderingen voor de journalistiek

Niemand heeft meer een journalist nodig om iets te publiceren. Dat kun je op een eigen website, maar ook via social media. Maar hoe vind je als consument nog de informatie die je wilt krijgen in een wereld waarin vrijwel alles wat er gebeurt op de één of andere manier online wordt gezet?
Journalisten zullen zich er meer en meer bewust van moeten zijn dat ze behalve de traditionele rol ook een nieuwe rol krijgen, de rol van gids. Consumenten erop wijzen wat wel en wat niet klopt, wijzen op interessante achtergronden bij bepaalde nieuwsfeiten, maar ook het oppikken van verhalen op social media.

Upworthy

Een hele mooie sessie die ik heb bijgewoond ging over de website Upworthy. De website bestaat nog maar twee jaar, maar trok in november 2013 wel al meer dan 80 miljoen bezoekers. De website pikt met software (computers zijn daar beter in dan redacteuren volgens Upworthy) verhalen op die op de één of andere manier opvallen.
Niet om maar zoveel mogelijk bezoekers te trekken (clickbaits), zeggen ze, maar om verhalen die het verdienen om meer aandacht te krijgen, te laten opvallen. En daar zijn al een paar mooie voorbeelden van, ik noem die ook in mijn verslag van de sessie. Een mooie uitdaging voor nieuwsbedrijven.

Alleen online

Een andere verandering is dat nieuws zich volledig online kan afspelen. Dat was in het verleden ondenkbaar. Pas als de krant, of een radio- of tv-zender ergens aandacht aan besteedde werd het nieuws. Dat is nu geen vereiste meer. Een mooi voorbeeld daarvan is het verhaal van de nieuwe abortuswet in Texas.
De hele zaak was in eerste instantie alleen online te volgen via een livestream van de senaat zelf en via social media. Daar bleek hoe lastig het is om de juiste informatie te krijgen. Wat kun je vertrouwen en wat niet? Journalisten kunnen dan een belangrijke rol vervullen.

Online video

Wie denkt dat de ontwikkeling van online video nu wel zo'n beetje voorbij is heeft het mis. We beginnen nog maar net. Kijk maar eens naar een echt schitterend project als The Melbourne Remote Tourist, waarbij acteurs door de stad liepen en 'gestuurd' werden door kijkers. Allemaal live en live te zien dus ook.
Maar denk ook aan de ontwikkelingen met bijvoorbeeld Netflix en programma's die puur voor online worden gemaakt. De groei van online video kijken is fors en neemt alleen nog maar toe dankzij mobiele applicaties. Makers van kattenvideo's kunnen inmiddels leven van het geld dat ze ermee verdienen.

En verder?

Alles in een verslag vatten van wat je in zo'n week allemaal meekrijgt is niet te doen. Een bijzondere ervaring was bijvoorbeeld ook om tijdens een sessie live te praten met astronauten in de ruimte. Of om te horen hoe belangrijk het is om je medewerkers in te zetten als promotor van je bedrijf en je werk. En wat te denken van alle gesprekken die je hebt?
Hieronder een verzameling tweets en blogs die ik plaatste. Voor mij was het weer een week van inspiratie. Wat kunnen we bij RTV Oost nog beter doen? Waar kunnen we van leren? Met welke ontwikkelingen moeten we rekening houden? Wat heeft wel en wat heeft geen zin? Ik kan er weer een jaar tegenaan!

Verzameling tweets tijdens SXSW:

De weblogs (verslagen) die ik tijdens SXSW schreef:

Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.