Nieuws

Twente Airport wil opnieuw ontheffing van Inspectie: "Draaipaden zijn onnodig"

Jan Schuring, algemeen directeur van Twente Airport
Jan Schuring, algemeen directeur van Twente Airport © RTV Oost
Twente Airport wil geen draaipaden voor vliegtuigen aanleggen, in vaktermen ook wel runway turn pads genoemd. De luchthaven gaat daarvoor een verzoek tot permanente ontheffing indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Twente Airport noemt de speciale draaipaden, die ruim 2,5 miljoen euro kosten, onzin. "Wij zijn geen drukke luchthaven."
Op de luchthaven bij Enschede mogen grote toestellen als een Boeing 747 wel landen, maar niet meer zomaar opstijgen. De luchthaven moet eerst aanpassingen doen aan de infrastructuur. Zo moeten de landingsbanen verstevigd worden en moet het voor vliegtuigen mogelijk zijn om te draaien via zogenoemde runway turn pads.

Internationale richtlijnen

Het aanleggen van die draaipaden noemt Twente Airport 'onnodig'. "Je moet die paden volgens internationale richtlijnen hebben, zodat een toestel snel de baan kan verlaten en plaats kan maken voor een volgend vliegtuig. Maar Twente Airport is geen drukke luchthaven waar elk moment weer een nieuw toestel kan komen", zegt algemeen directeur Jan Schuring. "We kunnen hier 24 uur van tevoren een groot toestel inplannen, dus de noodzaak van de draaipaden is er niet."
Wat zijn draaipaden? We leggen het uit in de video:
Twente Airport wil opnieuw ontheffing van Inspectie

Voor de rechter

Twente Airport heeft een verzoek om de draaipaden niet aan te hoeven leggen ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport. De verhouding tussen beide partijen stond de afgelopen maanden op scherp. Die onenigheid ging eerst over het weer mogen laten opstijgen van een aantal van de geparkeerde Boeings van Lufthansa.
In april stonden beide partijen opnieuw tegenover elkaar; dit keer wilde Twente Airport juist dat de toestellen langer mogen blijven staan dan tot juni 2021. In een kort geding stelde de rechtbank de luchthaven in het gelijk; de geparkeerde toestellen mogen ook later vertrekken.
"Wij gaan er vanuit dat de inspectie op inhoud, dus zakelijk, de hele aanvraag zal beoordelen. Van een overheidsinstantie mag je verwachten dat ze het zonder emoties beoordeelt", zegt Schuring over de nieuwe aanvraag bij de inspectie. "Wij hebben ons verzoek tot ontheffing goed onderbouwd met een heleboel bijlagen. We hopen binnen acht weken antwoord te hebben."

Grenzen van de wet

De inspectie noemde Twente Airport eerder een 'luchthaven die telkens de grenzen van de wet opzoekt'. De luchthaven, die draait op gemeenschapsgeld, draaide vorig jaar een recordverlies van ruim één miljoen euro. Schuring zegt het jammer te vinden dat er een negatief beeld over Twente Airport is ontstaan. "Wij proberen hier een rendabele luchthaven op te zetten. En de veiligheid is nooit in het geding geweest, dat betwist de inspectie ook niet."
De ILT zegt nog niet met een inhoudelijke reactie te kunnen komen, omdat het de aanvraag nog niet binnen heeft.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.