nieuws

De zeven belangrijkste oorzaken waardoor Koops Furness failliet is gegaan

vestiging van Koops Furness in Zwolle
vestiging van Koops Furness in Zwolle
Autodealerholding Koops Furness is failliet. In zeven stappen leggen we uit hoe het zover heeft kunnen komen.
Het Zwolse Koops Furness verkoopt in heel Nederland auto's. Dat doen ze onder de namen Furness, Cosmo en Fivan. Daarnaast zijn ze de grootste verkoper van DAF vrachtwagens in ons land. Bij het bedrijf werken zo'n 1200 mensen en daarmee is het een van de grootste autoverkopers van Nederland. Dat het nu mis is gegaan heeft een aantal oorzaken.

De 7 belangrijkste oorzaken op een rij:

1. Vestigingen verkopen slecht

Er worden al jaren te weinig auto's verkocht door Koops Furness. Per jaar zijn het er gemiddeld 213 per vestiging. Andere grote dealers verkopen al snel 365 auto's per vestiging. Het lukt de meest succesvolle autobedrijven zelfs om bijna 900 auto's per vestiging per jaar te verkopen. Met 45 vestigingen kun je zeggen dat Koops Furness te veel showrooms heeft waardoor de kosten te hoog zijn.

2. Familie Koops houdt Koops in houdgreep

De familie Koops is grootaandeelhouder van het bedrijf. In de autobranche wordt gefluisterd dat die familie te veel macht heeft en belangrijke ontwikkelingen heeft tegengehouden. Zo zou commissaris Peter Koops, volgens het blad Automotive Management, het afstoten van vestigingen hebben tegengehouden. De familie Koops is naast grootaandeelhouder ook eigenaar van veel panden die Koops Furness huurt en dreigde door het afstoten van de vestigingen miljoenen minder te krijgen.

3. Het fusiemonster van Furness

Koops Furness heeft 1200 mensen in dienst en is één van de grootste dealerbedrijven van Nederland. Het bedrijf is groot geworden door fusies en overnames maar heeft de schaalgrootte nooit goed weten te benutten. Onderzoeker Clem Dickmann van AUMACON zegt daarover: "Het bedrijf is een lappendeken. Dat is op zich niet erg, als je er uiteindelijk maar een geheel van weet te maken. Daar zijn ze onvoldoende in geslaagd."

4. Ratjetoe van merken

Koops Furness verkoopt de merken Land Rover, Fiat, Mazda, Volvo, Mitsubishi, Nissan, Ford en Kia. En dan zijn er ook nog eens de vrachtwagenmerken. Het gaat alles bij elkaar om meer dan tien totaal verschillende merken waar volgens Dickmann 'veel zwakke merken' tussen zitten. Het is volgens Dickmann verstandiger om je als bedrijf te focussen op een paar merken en dan te kiezen voor volumemerken als Volkswagen en Renault.

5. Malaise in de markt

Het gaat in heel Nederland al jaren slecht met de autoverkopen. Veel mensen hebben door de crisis minder geld te besteden en stellen daarom de aanschaf van een auto uit. Daarbij komt dat een eigen auto voor steeds meer jongeren niet meer belangrijk is. Ze geven hun geld liever uit aan reizen en maken gebruik van het openbaar vervoer en deelauto's waardoor de markt zich ook na de crisis niet meer lijkt te gaan herstellen.

6. Weinig vraag naar vrachtwagens

Een belangrijk onderdeel van het bedrijf is naast de verkoop van personenauto's de verkoop van vrachtwagens. Dat doet het bedrijf onder de naam Cosmo Trucks. Het aantal vrachtwagens neemt al jaren af. Ook hier speelt de crisis een grote rol. Onder de klanten zitten relatief veel bouwbedrijven die het sowieso al moeilijk hebben en daarnaast zou het bedrijf een aantal grote klanten verloren hebben.

7. Harde afnameverplichtingen

Ondanks de teruglopende autoverkopen eisen steeds meer autofabrikanten hoge afnameverplichtingen. Als je een merk wilt verkopen moet je als dealer risico nemen en maar hopen dat je de auto's ook echt aan de man kunt brengen. In het jaarverslag van 2012 schreef de directie van Koops Furness dan ook al dat het er daardoor niet makkelijker op wordt.
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.