'Sociaal Hart Enschede' wil eerlijker beleid voor uitkeringsgerechtigden

In Enschede is vanmiddag de belangengroep Sociaal Hart Enschede opgericht. Deze groep van betrokken burgers vindt het sociale beleid van de gemeente Enschede onwettig en oneerlijk. Mensen zouden te lang moeten wachten op een uitkering.  Â

De gemeente Enschede hanteert sinds dit jaar een wachttijd van vier weken als mensen aankloppen voor een uitkering. In die periode moet de cliënt eerst op zoek naar werk; daarna wordt de aanvraag pas in behandeling genomen. Volgens Sociaal hart Enschede is deze werkwijze onwettig, en komen mensen in grote problemen door deze wachttijd, bijvoorbeeld omdat ze geen geld hebben voor de huur of vaste lasten.

In een manifest pleit de belangengroep voor een humaan en sociaal beleid. Sociaal Hart verzamelde de afgelopen tijd meer dan 200 klachten. De gedwongen wachttijd is een groot probleem, ook worden veel uitkeringsgerechtigden vervelend behandeld door ambtenaren, en van het kastje naar de muur gestuurd.

"Rijk legt maatregelen op"

Volgens verantwoordelijk wethouder Patrick Welman staat Enschede zelf ook met de rug tegen de muur. Het Rijk heeft de gemeente opdracht gegeven er alles aan te doen om te voorkomen dat mensen in een uitkeringssituatie belanden. De wachttijd van vier weken is een manier om mensen weer zo snel mogelijk aan de slag te krijgen. Als Enschede teveel geld uitgeeft aan uitkeringen komt er een extra korting van het rijk overheen, en dan loopt de stad miljoenen euro's mis. Het beleid van de gemeente is er daarom op gericht zoveel mogelijk nieuwe banen te creëren.

Deel dit artikel:

Reageren