nieuws

Schooldirecteur uit Enschede adviseert Tweede Kamer: minder vakken, meer vrijheid

Acht onderwijsspecialisten en vier Kamerleden
Acht onderwijsspecialisten en vier Kamerleden
Minder verschillende vakken voor leerlingen en meer vrijheid voor docenten. Dat zijn de belangrijkste voorstellen aan de Tweede Kamer van negen onderwijsspecialisten uit het hele land onder wie schooldirecteur Van Lier uit Enschede.
Van Lier heeft het afgelopen half jaar samen met acht leraren, schoolleiders en onderwijsvernieuwers gewerkt aan een verbeterplan voor het voortgezet onderwijs. Hij werd daarvoor uitgenodigd na een opiniërend stuk met voorstellen voor beter voortgezet onderwijs in NRC Handelsblad vorig jaar zomer.

Gefrustreerd en ontmoedigd

De groep heeft met de notitie 'Samen Leren; aanbevelingen uit het onderwijs' tot doel het voortgezet onderwijs in Nederland naar een hoger plan te tillen met enthousiaste docenten die het maximale uit de leerlingen halen. Ze draagt daar elf actiepunten voor aan.
Aanleiding voor dit offensief zijn toenemende geluiden van docenten die door de vele regels en toetsen gefrustreerd raken in hun werk. Maar ook blijkt dat toekomstige goede leraren, de zogenoemde 'toptalenten' zich door de beperking van vrijheden ontmoedigd worden om voor een carrière in het onderwijs te kiezen. "Er dreigt een tekort aan goede docenten", aldus Van Lier.

Minder vakken, meer vrijheid

"Leren valt of staat met het vakmanschap van de leraar", aldus de onderwijsspecialisten, "het vak van leraar moet meer exclusiviteit krijgen." De negen pleiten voor betere arbeidsvoorwaarden en strengere toelatingseisen voor lerarenopleidingen. Maar ook voor een innovatiefonds voor individuele leraren. Leerlingen zouden minder verschillende vakken moeten krijgen.
Nu zijn ze vooral bezig met zoveel mogelijk leren in zo min mogelijke tijd, waardoor er geen mogelijkheid is voor reflectie, feedback en verdieping van het vak. Met minder vakken en meer vrijheden kan de docent de leerling beter begeleiden en het maximale uit die leerling halen.

Politieke meerderheid

De sessies van de negen zijn gedeeltelijk bijgewoond door Kamerleden van de regeringspartijen VVD en PvdA, met onderwijs als specialiteit. Zij zijn enthousiast over het plan waarmee er een Kamermeerderheid is. VVD en PvdA hebben toegezegd het plan 'Samen Leren; aanbevelingen uit het onderwijs' mee te nemen in de kabinetsplannen voor de verbetering van het onderwijs. Hoewel er met VVD en PvdA een Kamermeerderheid is, hopen de negen onderwijsspecialisten dat meer partijen het plan omarmen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.