Parketbedrijf in Vriezenveen gebruikt Zwarte Piet-discussie in reclamecampagnes

Het bedrijf Bebo Parket in Vriezenveen gebruikt de Zwarte Piet-discussie in reclamecampagnes voor het bedrijf. Het bedrijf is zelfs een aparte Facebookpagina begonnen om Zwarte Piet te behouden.

Vandaag verscheen in de regionale krant TC Tubantia een advertentie van het bedrijf met de tekst: "Zwarte Piet prijzen bij Bebo Parket". Op de foto in de advertentie is een donkere vrouw te zien in een Sinterklaasoutfit voor vloerdelen met het label 'zwart'. Eerder plaatste het bedrijf ook al een advertentie met een verwijzing naar de discussie over Zwarte Piet in Nederland.

Eigen actie

Volgens eigenaar Frans Bolier is er niets discriminerends aan zijn campagnes: "Sinterklaas en Zwarte Piet geven alles weg, wij geven alles weg voor dumpprijzen." Het bedrijf begon de actie toen vorig jaar de discussie weer oplaaide. In de eerste advertentie werd een gratis vloer weggegeven aan de eerste die als Zwarte Piet in de winkel kwam.

Niet een Zwarte Piet, maar een donkere man uit Rotterdam won de prijs. De krant weigerde in eerste instantie om de advertentie te plaatsen met de winnaar, omdat dat discriminerend overkwam. Toen de winnaar zelf toestemming gaf werd de advertentie alsnog geplaatst.

Landelijke campagne

Frans Bolier vertelt dat er nu een landelijke campagne komt. De donkere vrouw die daarvoor is gefotografeerd is een vriendin van hem uit Gambia die een tijdje terug in Nederland was. Zij vond het prima om model te zijn voor de campagne: "De knecht is nu de baas."

Bolier vindt de hele discussie een onzindiscussie en wil mensen met de campagne triggeren. Hij zegt discriminatie af te keuren en wil niemand belachelijk maken: "Ik heb zelf donkere mensen in de familie."

Meer over dit onderwerp:
Zwarte Piet Vriezenveen Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren