Nieuws

Met dit plan moeten Overijsselse kinderen (weer) goed leren lezen

18 Enschedese basisscholen krijgen een eigen bieb
18 Enschedese basisscholen krijgen een eigen bieb © RTV Oost
Nederlandse basisschoolkinderen beleven het minste plezier aan lezen van heel Europa. Dat blijkt uit het PIRLS-onderzoek, dat voor het laatst in 2018 werd uitgevoerd. De leesvaardigheid heeft daaronder te lijden. In Enschede ligt de kwaliteit van lezen en schrijven nog lager dan in de rest van Nederland. Een trieste constatering, zo in de Kinderboekenweek. Maar er is hoop.
"Eigenlijk lezen kinderen heel veel", zegt Joyce Gubbels van Expertisecentrum Nederlands. Zij voert het Europese vergelijkingsonderzoek uit naar leesvaardigheid en -plezier. "Maar dat lezen doen ze vooral op hun telefoontjes. We zien dus ook dat ze relatief goed zijn in het opzoeken van informatie in een tekst. Het probleem zit hem in het dieper lezen: een tekst daadwerkelijk begrijpen en kunnen interpreteren."

Enschede

Enschede ligt landelijk achter qua leesvaardigheid: 24 procent van de volwassenen is daar laaggeletterd. Ook kinderen blijken moeite hebben met lezen. Daarom begonnen basisscholen een leesoffensief, waarvoor door de gemeente Enschede 465 duizend euro werd neergeteld. De Paus Joannesschool is één van de basisscholen die meedoet.
Ook Odette Brethouwer, kinderboekenverkoopster uit Hengelo, maakt zich zorgen over het leesplezier van kinderen. Het is haar persoonlijke missie om dat te vergroten. "Ik wil dat de boeken de concurrentie aangaan met de Ipad. Belangrijk is dat een boek het kind aanspreekt." Brethouwer wil met basisscholen het aanbod vergroten van boektitels.

Begrijpend lezen

Maar hoe kan het dat Nederlandse kinderen het minste plezier beleven aan het lezen van een boek? “Vaak wordt de opkomst van computers en mobiele telefoons dan genoemd”, aldus Gubbels. “Maar dat kan niet alles zijn. In andere landen hebben kinderen ook smartphones. Maar Nederland heeft wel een ander uniek punt: we hebben hier het vak begrijpend lezen. En volgens mij gaat het daar vaak mis.”
Marit Kruiskamp, die vanuit Stichting KOE - katholieke basisonderwijs - het Enschedese leesproject ondersteunt, herkent dat beeld. “Wij zijn het enige land dat begrijpend lezen tot vak heeft verheven, samen met Vlaanderen. Dat vak moedigt echt niet aan om na schooltijd zelf nog even een boek te lezen. Als je al een hekel had aan lezen, dan vormt begrijpend lezen een extra hindernis.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.