Nieuws

Speciale bus lijkt geen oplossing voor problemen met asielzoekers in trein Zwolle-Emmen

Foto vanuit een Arriva-trein, niet de Vechtdallijn
Foto vanuit een Arriva-trein, niet de Vechtdallijn © ANP
Ruim een week rijdt-ie nu. De speciale bus voor asielzoekers die reizen tussen station Zwolle en het aanmeldcentrum in Ter Apel. De bus die de aanhoudende overlast door asielzoekers moet tegengaan op de Vechtdallijn tussen Zwolle en Emmen en vice versa. Maar de speciale bus rijdt maar één kant op, en is bovendien niet bedoeld voor de groep die de meeste problemen veroorzaakt: "Dit is nog steeds geen oplossing voor de overlast."
Voor definitieve conclusies is het na ruim een week nog te vroeg. Feit is wel dat ze bij Arriva vooralsnog bar weinig merken van de rechtstreekse verbinding tussen Zwolle en Ter Apel. "De bus wordt heel weinig gebruikt", constateert Liesbeth Oelen van Arriva. "En ook het aantal incidenten in de treinen is niet verminderd."
Het aantal incidenten in de treinen is niet verminderd
Liesbeth Oelen, Arriva
Het aantal incidenten in november was ongeveer even hoog als in oktober, zegt Oelen. Toen werd een recordaantal van meer dan zestig incidenten geregistreerd.

Lege bus

De problemen op de Vechtdallijn, tussen Zwolle en Emmen, doen zich voor in beide reisrichtingen. De extra bus die nu wordt ingezet, rijdt echter maar één richting op: die van Zwolle naar Ter Apel. En rijdt vervolgens leeg terug naar Zwolle.
"De bus is bedoeld voor asielzoekers die onderweg zijn naar het azc in Ter Apel", zegt woordvoerder Anita Klingenberg van de Emmense burgemeester Eric Oosterhout. Doel is de trein tussen Zwolle en Emmen, de bus tussen Emmen en Ter Apel én het stationsgebied van Emmen te ontlasten. "Voor deze bus hoeven de asielzoekers geen kaartje te kopen, en dat was vaak het probleem."
Maar mensen die voor het eerst naar Ter Apel reizen zijn het probleem helemaal niet, zegt Oelen van Arriva "Dat zijn over het algemeen niet de overlastgevers." De overlast wordt veelal veroorzaakt door asielzoekers uit veilige landen, die al in het azc in Ter Apel zitten, en die een dagje naar Zwolle gaan. Vaak hebben ze geen vervoersbewijs en gaat het mis bij de kaartcontrole.
De Vechtdallijn van Zwolle naar Emmen
De Vechtdallijn van Zwolle naar Emmen © ANP/Berlinda van Dam
Het probleem op de Vechtallijn speelt al jaren en er is al het nodige geprobeerd om de overlast terug te dringen. Zo trok de provincie eerder al een miljoen euro uit om de overlast aan te pakken. Met 'vliegende brigades' (beveiligers) bijvoorbeeld, die het gewone treinpersoneel ondersteunen. Maar het hielp geen zier. "Het aantal incidenten op de lijn neemt toe", constateerde gedeputeerde Bert Boerman vorige maand nog.
Als ze er in Zwolle niet in komen, pakken ze de trein naar Almelo en stappen daar over. Zo ontlopen ze de perroncontroles
Liesbeth Oelen
Extra controles op de perrons in Zwolle en Emmen bleken evenmin een waterdichte oplossing: "Als ze er in Zwolle niet in komen, pakken ze de trein naar Almelo en stappen ze daar over op de trein naar Mariënberg", zegt Oelen. "Zo ontlopen ze die extra perroncontroles."
Lees meer:
Lees meer:

Hoge verwachtingen

Nu springt het ministerie van Justitie en Veiligheid dus bij, met een speciale, door het Rijk betaalde busdienst. Die rijdt drie keer per dag en is door asielzoekers gratis te gebruiken. Ook door hen die al in het azc in Ter Apel zitten, en eerder op de dag met de trein naar Zwolle zijn gereisd.
Het Overijsselse provinciebestuur heeft er hoge verwachtingen van. In antwoord op vragen uit Provinciale Staten antwoordden ze vorige week nog 'te verwachten' dat de bus een 'belangrijke bijdrage' zal leveren aan het terugdringen van de problemen.
Dit is maar een klein stukje van de puzzel
Anita Klingenberg, gemeente Emmen
Die verwachting lijkt vooralsnog niet te worden waargemaakt. "Dit is nog steeds geen oplossing voor de overlast", concludeert Oelen van Arriva. Voor Emmen is dit wel degelijk een stukje van de oplossing. "Daar hebben wij ons hard voor gemaakt", zegt Klingenberg. Maar, zo erkent ook zij: "Dit is maar een klein stukje van de puzzel."
De speciale busdienst is een proef. Tot het einde van het jaar wordt de bus betaald door het Rijk.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.