Nieuws

Minister: treinsteward Arriva mag geweld gebruiken op 'incidententrein' Zwolle-Emmen

Een Arriva-steward op station Zwolle. Tussen Zwolle en Emmen is vaak overlast van asielzoekers uit Ter Apel.
Een Arriva-steward op station Zwolle. Tussen Zwolle en Emmen is vaak overlast van asielzoekers uit Ter Apel. © ANP
Om de aanhoudende stroom aan incidenten op de Vechtdallijn de kop in te drukken, krijgen treinstewards van Arriva een 'beperkte geweldsbevoegdheid'. Dat schrijven minister Ferd Grapperhaus en staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Justitie en Veiligheid) in antwoord op Kamervragen. Arriva is 'blij' met de bevoegdheid, die overigens is aangevraagd voor alle treinstewards.
Al lange tijd zorgen asielzoekers die in Ter Apel verblijven voor problemen in het openbaar vervoer tussen Zwolle, Emmen en Ter Apel. Daar tegen zijn al diverse maatregelen genomen (zie kader onderaan dit artikel), maar echt helpen doen ze niet. In tegendeel: "Het aantal incidenten op de lijn neemt toe", constateerde gedeputeerde Bert Boerman in november.
Afgelopen maanden steeg het aantal incidenten zelfs tot recordhoogte. Het aantal A-incidenten - dat zijn strafbare feiten zoals bedreiging en geweld, nam maar liefst met 68 procent toe. Al is dat aantal in absolute aantallen overigens relatief beperkt.
Lees meer:

Gedoe bij controle, nu gratis bus

De problemen in de trein en op de stations worden voornamelijk veroorzaakt door asielzoekers uit veilige landen. Vaak hebben ze geen vervoersbewijs en gaat het mis bij de kaartcontrole. Om die overlast tegen te gaan, rijdt er sinds twee weken een speciale bus van Zwolle naar Ter Apel. Die wordt betaald door het Rijk en is door asielzoekers gratis te gebruiken.
Vooralsnog zet ook die speciale bus geen zoden aan de dijk. "De bus wordt heel weinig gebruikt", zei woordvoerder Liesbeth Oelen van Arriva vorige week. "En ook het aantal incidenten in de treinen is niet verminderd."
Lees meer:

Verkeerde doelgroep

Het lijkt erop dat de bus wordt ingezet voor de verkeerde doelgroep. De bus rijdt maar één richting op, van Zwolle naar Ter Apel, en is specifiek bedoeld voor asielzoekers die voor het eerst onderweg zijn naar het aanmeldcentrum in Ter Apel.
Maar die mensen zorgen volgens Arriva doorgaans niet voor de overlast. Dat zijn de mensen die al langer in Ter Apel zitten. De overlast vindt ook niet alleen plaats in de trein van Zwolle naar Emmen, maar ook in de tegengestelde richting..
Foto vanuit een Arriva-trein, niet de Vechtdallijn
Foto vanuit een Arriva-trein, niet de Vechtdallijn © ANP
Arriva is 'blij' met de toekenning van de geweldsbevoegdheid. Concreet houdt die in dat de treinstewards van Arriva (zeg maar: de conducteurs) worden uitgerust met handboeien. Ook mogen ze straks fouilleren.
De vervoerder benadrukt dat de bevoegdheid is aangevraagd voor álle treinstewards in Nederland, dus niet alleen voor de medewerkers die op de Vechtdallijn werken.

Medewerkers opleiden

Vrijwel alle treinstewards zijn al buitengewoon opsporingsambtenaar (boa), en zij kunnen dus een extra bevoegdheid krijgen. Dat gebeurt pas als ze daarvoor zijn opgeleid.
Wanneer de geweldsbevoegdheid kan worden ingezet, is daarom nog onduidelijk. "Met de implementatie (van de geweldsbevoegdheid, red.) zijn we aan de slag", schrijft woordvoerder Pieter Thielen in een reactie. Zo wordt ook gekeken naar hoe situaties moeten worden afgehandeld, als medewerkers daadwerkelijk hun geweldsbevoegdheid toepassen.
Er zijn de afgelopen jaren diverse maatregelen genomen om de overlast op de Vechtdallijn tegen te gaan. Zo worden 'vliegende brigades' (beveiligers) ingezet, zijn er extra toezichthoudende medewerkers, perroncontroles, en zijn medewerkers met bodycams uitgerust. Bovendien werkt treinpersoneel voor hun eigen veiligheid alleen nog in duo's. Sinds twee weken rijdt er een speciale bus van Zwolle naar Ter Apel; een vergelijkbare bus rijdt al langer tussen Emmen en het asielzoekerscentrum in Ter Apel.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.