Nieuws

Primeur: testritten met trein op batterijen van start in Overijssel

ProRail test batterijtrein in Mariënberg
Auto's en bussen op batterijen zijn al volop te zien in het straatbeeld, maar een trein op batterijen is dat nog niet. Vandaag rijdt in Overijssel de eerste batterijtrein van Nederland. Het gaat om een testrit, die wordt verreden op het spoortraject tussen Almelo en Hardenberg, en later tussen Almelo en Arnhem.
Verwacht geen splinternieuwe trein: op station Mariënberg staat vandaag een bestaande Stadler-trein, zoals 'ie op veel plekken in het land rijdt. Om met een batterijtrein te kunnen testen, heeft fabrikant Stadler aanpassingen gedaan aan de al bestaande trein. Het gaat om een zogenoemde WINK-trein, die op het Nederlandse spoor op zowel diesel als op geëlektrificeerde trajecten rijdt.
"De batterij ligt op het dak. In de trein zelf is er niets van te zien", zegt Dorothé Wennekendonk van ProRail. "Als deze trein in de toekomst daadwerkelijk omgebouwd wordt tot batterijtrein, dan zou in de compartimenten waarin nu de diesel ligt de batterij geplaatst kunnen worden."

Geen bovenleidingen

De test wordt bewust uitgevoerd tussen Almelo en Hardenberg, omdat dat traject maar voor een klein deel geëlektrificeerd is. Over een lengte van achttien kilometer liggen geen bovenleidingen. "Er is deels bovenleiding, zodat de batterij van de trein zich kan opladen om het tweede deel tussen Almelo en Mariënberg zonder elektrificatie te rijden", zegt Wennekendonk.
Bij de testritten die door Arriva worden uitgevoerd, worden tal van metingen verricht. Zo wordt er gekeken hoe snel de batterij oplaadt en weer leeg is tijdens het rijden met verschillende snelheden. Ook vinden er testen plaats om te kijken hoe snel de trein op batterijen kan optrekken.
De batterijtrein van Arriva
De batterijtrein van Arriva © Arriva

Geen toekomstmuziek meer

Met de testritten willen Arriva, ProRail en de provincie laten zien dat een batterijtrein in Nederland geen verre toekomstmuziek meer is. "In 2020 heeft de Provinciale Staten opdracht gegeven om te kijken naar verduurzaming en onder andere elektrificatie van een aantal trajecten in Overijssel", zegt gedeputeerde Bert Boerman. "Het gaat om Almelo-Mariënberg, Oldenzaal-Hengelo-Zutphen en Enschede-Gronau. Op die trajecten moet nog een keuze gemaakt worden. De batterijtrein is een van die keuzes waaruit we zouden kunnen kiezen."
De provincie steekt tienduizenden euro's in het project. "Met hybride hebben we in auto's al heel veel ervaring. Met deze proef hoop ik te kijken wat dit nu in de praktijk doet. Het gaat er ons om dat we onze reiziger op een zo duurzaam mogelijke manier kunnen vervoeren."
De uitkomsten van de testen worden gebruikt bij de verdere ontwikkeling van de batterijtreinen. Wanneer we kunnen reizen met een batterijtrein, is nog niet duidelijk. "Normaal gesproken ben je wel een jaar of drie onderweg om toegelaten te worden met dit type materieel", aldus Boerman.
Er worden verschillende testritten uitgevoerd met de batterijtrein. Vanmiddag wordt er getest op het traject tussen Almelo en Hardenberg, vanavond rijdt de trein tussen Almelo en Arnhem en morgenavond wordt er een testrit uitgevoerd op het traject tussen Arnhem en Doetinchem.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.