Nieuws

Opnieuw fors verlies voor Twente Airport: miljoen euro in de min

Een vliegtuig stijgt op van Twente Aiport
Een vliegtuig stijgt op van Twente Aiport © ANP
Twente Airport heeft afgelopen jaar opnieuw flink verlies geleden. De luchthaven bij Enschede noteerde een negatief resultaat van 961.824 euro. Twente Airport maakte extra kosten vanwege het juridische conflict met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het vroegtijdige vertrek van de Lufthansa-Boeings. Ook spreekt de luchthaven van 'extra incidentele kosten'.
Het verlies is wel iets minder groot dan over 2020, toen de luchthaven 1.084.455 euro in de min uitkwam. Het vliegveld is eigendom van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, waardoor er met het verlies over 2021 opnieuw gemeenschapsgeld bij moet.

Conflict met inspectie

Het juridische conflict met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kostte Twente Airport afgelopen jaar veel geld. Aanleiding waren de zes Boeings van Lufthansa, die in de zomer van 2020 naar 'Twente' werden gehaald om er langdurig geparkeerd te worden.
Eerst was er een conflict met de inspectie over het niet meer mogen opstijgen van de vliegtuigen, later wilde de luchthaven dat de 'kisten' juist langer mochten blijven staan.
Een rechtszaak daarover werd gewonnen door Twente Airport, maar uiteindelijk vertrokken de laatste Boeings maanden eerder dan gepland. "Het voortijdige vertrek van de geparkeerde vliegtuigen heeft tot extra kosten geleid", zegt Jan Schuring, algemeen directeur van Twente Airport, in het jaarverslag.
Jan Schuring, algemeen directeur van Twente Airport
Jan Schuring, algemeen directeur van Twente Airport © RTV Oost

Forse kritiek

De luchthaven bij Enschede schrijft al jaren rode cijfers. Na het recordverlies over 2020 klonk er vanuit de politiek forse kritiek op het bestuur van de luchthaven. Daarop heeft Twente Airport afgelopen jaar naar eigen zeggen gewerkt aan 'een nieuw perspectief'.
"De interne organisatie en de begroting van Twente Airport is kritisch doorgelicht en ingrijpend aangepast. Met ondersteuning van een externe adviseur is een nieuw toekomstplan opgesteld", schrijft Schuring in het jaarverslag. In een telefonische reactie zegt hij dat vooraf al rekening werd gehouden met het verlies over 2021, zo heeft het opstellen van het nieuwe toekomstplan extra geld gekost.
Het verlies van Twente Airport tussen 2016 en 2019:
© RTV Oost / Bron: Technology Base

Toekomstperspectief

Twente Airport is positief over de toekomst, waarin het zich wil profileren als 'test- en ontwikkellocatie voor de nieuwe en duurzame luchtvaart in Europa'. De luchthaven kan volgens het bestuur financieel gezond worden, door in te zetten op een vijftal speerpunten.
Daaronder vallen onder meer het opkrikken van het aantal zakenvluchten op Twente Airport, het langdurig laten stallen van grote vliegtuigen en het incidenteel organiseren van grote evenementen.

Nieuwe rechtszaak

Overigens loopt er nog steeds een geschil met de Inspectie: de luchthaven wil een ontheffing voor het moeten aanleggen van draaipaden, in vaktermen ook wel runway turn pads genoemd, en is daarover naar de rechter gestapt. Er is nog geen uitspraak gedaan.
Schuring bespreekt morgen het jaarverslag met de politiek en andere betrokkenen. Pas daarna wil hij verder inhoudelijk reageren op de jaarcijfers.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.