Nieuws

Dit vervoersbedrijf verzorgt tot 2035 het busvervoer in het grootste deel van Overijssel

Gedeputeerde Boerman (links) schudt de hand van Wilko Mol, ceo van EBS
Gedeputeerde Boerman (links) schudt de hand van Wilko Mol, ceo van EBS © RTV Oost
EBS mag de komende dertien jaar het stad- en streekvervoer verzorgen in de regio IJssel-Vecht. Die bestaat uit het noordwesten van Overijssel, de Veluwe en een deel van Flevoland. De elektrische bussen die de afgelopen anderhalf jaar voor problemen zorgden, blijven in de regio omdat ze onderdeel zijn van het contract.
Met de aanbesteding is dertien jaar lang 80 miljoen euro euro per jaar gemoeid; 10 miljoen minder dan waarvoor Keolis de aanbesteding in 2019 won.
EBS belooft dat stadslijnen elk half uur rijden. Daarnaast komen er meer rechtstreekse en nieuwe verbindingen. Waar deze nieuwe verbindingen komen, is nog niet duidelijk.

Keolis

EBS neemt daarmee het stokje over van Keolis, dat al jaren het busvervoer in Overijssel verzorgt. Keolis had zich opnieuw aangemeld voor de aanbesteding, maar die aanvraag was ongeldig omdat de vervoerder aanvullende voorwaarden had gesteld. Zo vroeg Keolis onder meer om extra geld, zegt gedeputeerde Bert Boerman. Naast Keolis was ook Qbuzz in de race voor de aanbesteding.
Met de nieuwe aanbesteding komt er na twee jaar een einde aan de fraudesoap rond Keolis. Dat bedrijf won in 2019 de aanbesteding voor het openbaar busvervoer in IJssel-Vecht. Dat contract zou in december 2020 voor tien jaar ingaan, en had een waarde van 900 miljoen euro. Maar nog voor de concessie (jargon voor de vervoersovereenkomst) was ingegaan, werd die Keolis afgenomen vanwege fraude (zie kader).
Om de reiziger niet de dupe te laten worden van de fraude, kreeg Keolis daarna wel een noodconcessie, om het busvervoer twee jaar lang tegen kostprijs te verzorgen. Die loopt eind dit jaar af. Vorig jaar werd bekend dat Keolis ondanks de fraude niet werd uitgesloten van de nieuwe aanbestedingsprocedure.

Betekenis voor de reiziger?

Verandering van vervoerder betekent voor de reiziger vooral een verandering in het aanbod. Dus: hoeveel bussen er waar rijden. De nieuwe vervoerder neemt de circa 700 chauffeurs en een klein deel van het andere personeel over, en in dit geval dus ook de elektrische bussen.
Keolis maakte geheime afspraken met de Chinese producenten van de bussen, waaronder bouwer BYD. De bedrijven zouden geen boete krijgen opgelegd als ze te laat zouden leveren. Dat moest Keolis helpen om de aanbesteding in IJssel-Vecht in de wacht te slepen. Keolis betaalde vanwege de fraude uiteindelijk 2,9 miljoen euro schadevergoeding aan de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland.
Drie jaar geleden bood Keolis meer busritten, en mede daardoor werd die aanbesteding gewonnen. Maar door de coronapandemie reizen (nog altijd) minder mensen met het openbaar vervoer dan vóór corona, waardoor veel vervoerders een uitgeklede dienstregeling rijden. Zo ook die in de regio IJssel-Vecht.
Bij het opstellen van het eisenpakket aan de vervoerders voor de komende dertien jaar, hebben de provincies rekening gehouden met de veranderde situatie. Zo zijn er bijvoorbeeld afspraken verwerkt in het contract over het aanpassen van de dienstregeling bij een toe- of afname van het aantal reizigers. Ook is rekening gehouden met de opbrengstenrisico’s die de vervoerder loopt, als het aantal reizigers onverhoopt tegenvalt.

Meer betalen voor minder?

De grote vraag bij de aanbesteding bleef echter of de gevolgen van de coronapandemie ervoor zouden zorgen dat de provincies méér moesten betalen voor minder. Dat zou een verslechtering betekenen voor de reiziger én de belastingbetaler. Maar daar is geen sprake van, zegt Wilko Mol, ceo van EBS. Hij zegt dat er straks meer bussen rijden dat er minder overstapmomenten zijn en dat de service omhoog gaat.. Bovendien betaalt de provincie minder voor deze concessie.
EBS verzorgt sinds 2019 het stad- en streekvervoer in de regio Den Haag, en is daarnaast verantwoordelijk voor het busvervoer in de regio's de Waterland (Noord-Holland) en Voorne-Putten/Rozenburg (Zuid-Holland).
Keolis laat in reactie weten dat ze er al rekening mee hielden dat ze het busvervoer in IJssel-Vecht zouden verliezen: "Wij hadden het busvervoer graag gehouden, maar hebben wel een bieding onder voorwaarden gedaan. Dat was in onze ogen realistisch vanwege de gevolgen door corona en de stijgende energieprijzen."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.