Nieuws

Transportbedrijf Stoel Kampen doneert 10.000 euro voor aanpak N50

Transportbedrijf Stoel Kampen stelt geld beschikbaar aanpak N50
Transportbedrijf Stoel Kampen stelt geld beschikbaar aanpak N50 © Eigen foto Stoel Kampen
Transportbedrijf Stoel in Kampen wil dat er snel een vangrail wordt geplaatst op de N50. Eigenaar Gert van Dijk van het transportbedrijf doneert tienduizend euro voor een aanpassing van de verkeersader. Hij hoopt dat andere collega ondernemers, gemeenten en misschien de provincie willen volgen in een bijdrage.
Vanmiddag was er opnieuw een dodelijk ongeluk te betreuren op de N50 bij Kampen, de weg die bekend staat om de vele ongelukken. Een 34-jarige vrouw is bij een frontale botsing om het leven gekomen.
Al jarenlang vraagt Van Dijk als ondernemer aan de N50 aandacht voor de veiligheid op de weg. Omdat er nog geen zicht is op de eerder toegezegde verbreding en werkzaamheden aan de N50 is een vangrail voor Van Dijk een soort noodverband, maar wel een met serieuze en gelijk symbolische ondertoon.

Verschrikkelijk

"Het is toch verschrikkelijk, een moeder van kinderen is overleden. We weten niet precies wat er is gebeurd, maar wel dat het een frontale botsing was. Dan denk ik, had een vangrail erger kunnen voorkomen? Nietsdoen is geen optie, met deze donatie wil ik nogmaals aandacht vragen voor de onveiligheid van deze weg. Wat mij betreft mag Mark Rutte het geld persoonlijk komen ophalen bij mij, kan ik laten zien hoe belangrijk het is."
Stoel Transport Kampen strijdt voor een veilige N50
Stoel Transport rijdt dagelijks met vrachtwagens over de weg en gaf al vaker aan dat de inrichting van de weg niet veilig is. Zo is op sommige punten het zicht verminderd door hoogteverschil, waardoor de kans op ongelukken toeneemt, zijn er wegversmallingen en dan weer verbreding op plekken in N50 die het 'ritme' uit de weg halen. Het maakt het er in de ogen van Van Dijk niet beter op.
"Het duurt allemaal veel te lang voor er iets aan de weg wordt gedaan, je hoopt toch dat men serieus kijkt naar een weg die hier bekend staat als 'dodenweg'. Mijn chauffeurs zien dagelijks bijna-ongelukken en nu weer is er een leven verwoest. Het beschikbaar stellen van dit geldbedrag is voor mij ook een kreet om hulp, om aandacht, pak die weg aan, versneld, het moet veiliger."

Plannen wegaanpak in ijskast

Rijkswaterstaat is de eigenaar van de N50. De noodzaak voor verandering is ook daar bekend. De wegaanpassing naar twee maal tweebaansweg zouden in 2023 klaar moeten zijn, maar daar zette de Raad van State een streep door. Het is onduidelijk wanneer deze plannen wèl uitgevoerd gaan worden, dit heeft ook te maken met de stikstofcrisis. Al wordt de N50 al jaren niet gezien als 'prioriteit', ondanks lobby vanuit de regio.
De 'vangrail-donatie' vindt Rijkswaterstaat een sympathieke actie van het transportbedrijf, maar op dit moment kan dat niet. Een woorvoerder van Rijkswaterstaat zegt dat de huidige weginrichting geen vangrail toelaat, later als de verbreding een feit is, komt er wel een andere weginrichting.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.