Nieuws

Politie blijft waarschuwen: "Pas op voor telefoontjes van nep-bankmedewerkers"

Deze man pint duizenden euro's van de rekening van een ouder echtpaar uit Enschede
Deze man pint duizenden euro's van de rekening van een ouder echtpaar uit Enschede © RTV Oost / Onder de Loep
Opnieuw zijn meerdere inwoners van Overijssel voor duizenden euro's gedupeerd door oplichters die zich voordoen als bankmedewerker. In Enschede verloor een echtpaar 18.000 euro, in Kampen raakte een 83-jarige man ruim 9000 euro kwijt en een vrouw uit Almelo zag dat met haar bankpas twee dure laptops waren gekocht bij MediaMarkt.
De criminelen achter deze bankhelpdeskfraude werken zeer geraffineerd. Ze bellen vaak oudere mensen op en vertellen dat er iets aan de hand is met hun bankrekening. Er wordt bijvoorbeeld fraude mee gepleegd, zo vertellen ze op ernstige toon aan de telefoon. Ze houden hun slachtoffers soms uren aan de lijn en doen er alles aan om het vertrouwen te winnen. Vaak weten ze al van alles over hun slachtoffers, bijvoorbeeld omdat ze gehackte gegevens via het darkweb hebben bemachtigd. Het helpt om betrouwbaar over te komen.
Op slinkse wijze stellen deze 'bankmedewerkers' allerlei vragen. Na een tijdje, als ze merken dat er voldoende vertrouwen is, vragen ze om pincodes van bankpassen. Ze vertellen dat ze alleen op die manier kunnen helpen. Ook vragen ze geregeld om de bankpas in een envelop te doen, zodat even later een 'medewerker' van de bank of een koerier de pas kan komen ophalen.
Bekijk hoe ze te werk gaan en hoe mannen in Enschede, Kampen, Hengelo en Almelo veel geld opnemen:

Hoe kun je voorkomen dat je slachtoffer wordt?

"Wat echt belangrijk is: uw bank zal nooit uw saldo vragen, ook niet als controlevraag", aldus politiewoordvoerder Marloes Ballast. "Ze vragen ook nooit om pincodes. Hangt meteen op als die vraag wordt gesteld. Als ze het hebben over geld overmaken naar een veilige rekening of een kluisrekening, hang dan ook op, want zulke rekeningen bestaan helemaal niet."
Banken vragen nooit om pincodes. Hang meteen op als die vraag wordt gesteld
Marloes Ballast, politie
"Op zo'n moment weet je dat je een crimineel aan de lijn hebt. Het beste is dan ophangen en daarna het echte nummer van je eigen bank bellen. Vraag daar of het verhaal dat je zojuist hebt gehoord klopt. Een bank zal bijvoorbeeld ook nooit mensen onder druk zetten om zo snel mogelijk te handelen. Ze hebben zelf alle mogelijkheden om een rekening te blokkeren als dat nodig is."
"Wat we ook vaker horen: als slachtoffers twijfelen over het verhaal van de criminelen, dat ze dan een leidinggevende aan de lijn laten komen. Let op, dat is ook een oplichter die in het complot zit. Geef ook nooit bankpassen mee als iemand voor de deur staat, ook niet als die wordt doorgeknipt. Banken vragen daar nooit om."

Tips?

Herken je één van de mannen? Laat het dan weten, zo kun je voorkomen dat ze nieuwe slachtoffers maken.
- Bel de tiplijn: 0800 - 6070 (gratis nummer)
- Bel Meld Misdaad Anoniem: 0800 - 7000
- Gebruik het tipformulier
Onder de Loep is een samenwerkingsverband tussen de politie, het Openbaar Ministerie en RTV Oost
Onder de Loep is een samenwerkingsverband tussen de politie, het Openbaar Ministerie en RTV Oost © Onder de Loep

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.