Nieuws

Grolsch houdt geen oranjeactie rondom WK Qatar: "Meegewogen hoe klanten zouden reageren"

Oranje supporters in Boedapest
Oranje supporters in Boedapest © ANP / Rias Immink
Bierbrouwer Grolsch houdt geen marketingcampagne rondom het WK voetbal in Qatar. Die beslissing is volgens een woordvoerder ingegeven door een "samenloop van omstandigheden", waaronder de internationale kritiek op de mensenrechtensituatie in de Golfstaat. De bierbrouwer is bang dat klanten negatief reageren op WK-commercials.
"Wij hebben net een nieuwe campagne gelanceerd, de nadruk ligt daarbij op samen tijd doorbrengen. We gaan er geen aparte WK-campagne van maken", zegt een woordvoerder van Grolsch tegen persbureau ANP.

Reclameblokken

Voetbal komt überhaupt niet voor in Grolsch-reclames tijdens het WK in november en december. De Nederlandse brouwer weet nog niet of het zendtijd inkoopt in de reclameblokken rond WK-wedstrijden.
De omstandigheden waarin arbeidsmigranten aan stadions bouwen in Qatar leidt tot kritiek vanuit mensenrechtenorganisaties. Zo zouden er sinds de toewijzing van het WK aan Qatar duizenden gastarbeiders zijn overleden. Dat gebeurde onder meer op bouwplaatsen waar stadions voor het toernooi werden gebouwd.

Lidl

Bij eerdere eindtoernooien van het Nederlands elftal kwam het biermerk wel met speciale acties rond een EK of WK. De laatste edities kwam de nadruk minder te liggen op oranje merchandise, meldt Grolsch.
Supermarktketen Lidl gaf eerder aan geen grote reclamecampagne te voeren rond het WK voetbal in Qatar. Dat zou ongepast zijn vanwege een "optelsom aan factoren". Branchegenoten Albert Heijn, Jumbo en Plus weten nog niet wat ze rond het WK gaan doen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.