Nieuws

Door 'overlast' Schiphol aast luchthaven Münster-Osnabrück op inwoners Overijssel

Luchthaven Münster-Osnabrück
Luchthaven Münster-Osnabrück © ANP
Vliegveld Münster-Osnabrück ziet meer kansen op de Nederlandse markt, nu Schiphol overbelast is. De luchthaven, op een uur rijden van Enschede, wil dat over een paar jaar twintig procent van het totale aantal passagiers uit Nederland komt. Met onder meer extra bestemmingen, samenwerkingen met Nederlandse reisbureaus en reclamecampagnes in ons land, wil de Duitse luchthaven de inwoner van Overijssel aanmoedigen om daar het vliegtuig te pakken.
Een Boeing van Ryanair taxiet van de landingsbaan naar de terminal. "Uit Mallorca", zegt marketingdirecteur Detlef Döbberthin van luchthaven Münster-Osnabrück (FMO) met een brede glimlach. Hij is blij dat het weer kan, vliegen. Want door de coronapandemie zag de Duitse luchthaven de passagiersaantallen hard kelderen. Inmiddels trekken de cijfers weer aan.
"Voor de pandemie hadden we rond de één miljoen passagiers, dit jaar verwachten de tussen de 700.000 en 750.000 bezoekers", zegt Döbberthin. "Dat is nog niet het niveau van voor de pandemie. Maar als er niets geks meer gebeurt, dan verwachten we volgend jaar weer op het oude niveau te zijn."
In de video een kijkje achter de schermen op de luchthaven:
Zo probeert luchthaven Münster-Osnabrück de Nederlander te trekken

Uur rijden

De Duitse luchthaven ligt op een uur rijden van Enschede, waardoor ook veel Nederlanders er het vliegtuig pakken naar zonnige vakantiebestemmingen als Griekenland, de Canarische Eilanden of Turkije.
"Tien procent van het aantal passagiers komt uit Nederland, vooral uit Overijssel, Drenthe en Gelderland. We geloven dat we dat aantal kunnen verdubbelen, naar twintig procent over vijf á zes jaar", zegt Döbberthin. "Ik noem ons, vaak met een grapje, de oostelijkste luchthaven van Nederland."
Detlef Döbberthin van luchthaven Münster-Osnabrück
Detlef Döbberthin van luchthaven Münster-Osnabrück © RTV Oost

Nederlandse informatieborden

Wie door de terminal van het vliegveld loopt, ziet dat er nog wel winst te behalen valt. Zo zijn informatieborden alleen in het Duits of het Engels. "Dat klopt, daar moeten we nog aan werken", erkent Döbberthin. "Er praten ook nog niet zoveel mensen op deze luchthaven Nederlands. Daar werken we aan, al hebben we inmiddels al wel een Nederlandse website."
Döbberthin noemt de kleinschaligheid van Münster-Osnabrück een van de voordelen. "Parkeren is hier niet zo duur als op de grotere luchthavens en we zijn per weg goed bereikbaar." Keerzijde is dat de Duitse luchthaven, die dit jaar vijftig jaar bestaat, nog altijd verlies draait en er dus gemeenschapsgeld bij moet.
"We maken geen winst, dat klopt", erkent Döbberthin. "Kleine Duitse luchthavens hebben dezelfde problemen als die in Nederland en de coronapandemie heeft natuurlijk ook niet geholpen. Maar ik vergelijk ons ook weleens met het openbaar vervoer: dat maakt vaak ook geen winst, terwijl er wel veel mensen gebruik van maken."
Vluchten die vertrekken vanaf de luchthaven
Vluchten die vertrekken vanaf de luchthaven © RTV Oost

Winstgevend maken

Toch is Döbberthin ervan overtuigd dat FMO winstgevend kan worden. "Als er geen grote problemen meer komen van de pandemie en van de oorlog, dan kunnen we over vijf of zes jaar winst draaien."
In de tussentijd werkt hij hard aan het 'vernederlandsen' van de luchthaven. Ook moeten er meer bestemmingen bijkomen, vindt Döbberthin. "We hebben nu 22 bestemmingen, maar we voegen nog graag plekken als Malaga, Ibiza en Kroatië toe."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.