nieuws
Enschede neemt advies van klachtencommissaris over ambtelijk doolhof over
Gemeentesecretaris Enschede neemt klachten serieus
Gemeentesecretaris Meijs van de gemeente Enschede neemt de adviezen van klachtencommissaris Slingerland ter harte.
Slingerland constateert na drie weken in zijn functie dat de gemeente niet voldoende klantgericht is. Burgers die met een vraag of klacht de gemeente Enschede benaderen komen vaak in een ambtelijk doolhof terecht.
Van kastje naar muur
Voor de burger is het een zoektocht waarbij de ambtenaren behulpzaam en vriendelijk zijn, maar waar niemand zich verantwoordelijk voelt voor het juiste antwoord.
Gemeentesecretaris Meijs heeft wel een verklaring voor de problemen: "Er zijn honderden klantencontacten per dag en heel veel verschillende producten. Als burgers van het kastje naar de muur worden gestuurd, moeten we er meteen voor zorgen dat het stopt."
Grote rol
Slingerland adviseert de gemeente om de mensen bij de hand te nemen en ze daar te brengen waar ze moeten zijn. "Zeg gewoon: ik kan u niet verder helpen, maar ik zorg ervoor dat u uw antwoord krijgt; dat u op de juiste plek belandt en ik zal ook volgen of dat gelukt is."
De gemeentesecretaris voorziet ook in de toekomst nog een grote rol voor de klachtencommissaris: "Veel taken van de overheid worden overgeheveld naar de gemeenten. Veel burgers weten zich daar geen raad mee of kunnen de juiste weg niet vinden. De klachtencommissaris is een extra instrument om de gemeente te wijzen op zaken die ze beter kan doen."
Lees meer:
Lees meer:
Lees meer: