Nieuws

Loonwerker Gerrit moet kilometers omrijden na verdwijnen van onbewaakte spoorwegovergang

Loonwerker Gerrit moet kilometers omrijden na verdwijnen onbewaakte spoorwegovergang
Loonwerker Gerrit moet kilometers omrijden na verdwijnen onbewaakte spoorwegovergang © RTV Oost / Niki Nijboer
Zeven kilometer. Dat is de afstand die Gerrit Versteeg uit Ambt Delden met zijn trekker moet omrijden om land te bereiken. Een onwerkbare situatie, zo zegt hij zelf. De reden? Het verdwijnen van de onbewaakte spoorwegovergang waar hij voorheen gebruik van maakte.
De gemeente Hof van Twente telde tot voorkort de meeste Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) van Nederland. Dertien stuks. En daar moest maar eens verandering in komen, vond spoorbeheerder ProRail. Anderhalf jaar geleden stemde het college van de gemeente Hof van Twente er mee in om de overgangen stuk voor stuk aan te pakken.
Onlangs was de overgang aan de beurt waar Gerrit normaal gesproken dagelijks overheen rijdt. Hij gebruikte de doorgang jarenlang om het stuk land aan de andere kant van het spoor te bereiken. Nu de overgang is verdwenen, moet Gerrit omrijden. En niet zo'n beetje ook.

Kilometers extra

"De afstand over een weg die redelijk berijdbaar is, is zeven kilometer." Maar de extra kilometers zijn niet het enige probleem. "Om via die route het perceel te bereiken, moet ik bovendien over een stuk land rijden dat niet van mij is. Eigenlijk heb ik helemaal geen recht om daaroverheen te rijden. Bijzonder dat het op die manier moet."
Het alternatief is een andere route, over een lengte van tweeënhalve kilometer. Dan is de keuze snel gemaakt, zou je zeggen. "Maar die route is veel slechter berijdbaar, de weg langs het kanaal", weet Gerrit. "Die behoort aan Rijkswaterstaat toe, maar zij hebben er de laatste tien jaar niets aan gedaan. Je zal ervan schrikken hoe slecht die weg erbij ligt. Dan is die route van zeven kilometer nog sneller af te leggen."
Sluiting onbewaakte spoorovergang groot probleem bij boeren

'Onwerkbaar en onredelijk'

"Dit kan niet, onwerkbaar zo. Voor ons betekent het zo'n 10.000 euro aan extra onkosten. Maar los daarvan, als je het hebt over veiligheid... Onze machines zijn zo groot. Als wij daarmee meer op de openbare weg zijn, waar ook fietsers rijden, geeft dat altijd risico's op ongelukken. Dat moet je niet willen."
Volgens Gerrit is zonder enig overleg besloten om de overwegen te sluiten. "Ik vind het heel onredelijk hoe het gegaan is, dat ze die overweg er zomaar uitgehaald hebben. Je moet toch eerst met de partijen overleggen en een goede oplossing zoeken? En niet zomaar de overweg eruit halen en de mensen met het probleem laten zitten."

Dodelijke ongeval

De NABO's zijn een doorn in het oog van ProRail. Gemiddeld vallen er per jaar twee doden bij deze onbewaakte spoorwegovergangen. Ook in onze provincie ging het mis.
Dat was in2021 in Zenderen, toen een 21-jarige maaltijdbezorger omkwam is de onbewaakte spoorwegovergang. Een paar dagen na dat ongeluk bracht ProRail samen met NS een rapport naar buiten over het treinongeluk in Hooghalen, op het traject Zwolle-Assen in mei 2020. Daar botste een Sprinter op een onbewaakte overgang met 130 kilometer per uur op een trekker. De machinist uit Hardenberg kwam daarbij om het leven.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.