Nieuws

Livio wil met behulp van technologie meer tijd voor medewerkers en cliënten bereiken

Zorgorganisatie Livio wil technologie gaan inzetten om zorg minder tijd- en plaats afhankelijk te maken. Daarvoor is de hulp ingeroepen van drie technologiebedrijven die gaan helpen. De helft van de cliënten van Livio moet eind 2024 gebruik maken van technologie zodat er fysieke zorgcapaciteit in de wijk wordt vrijgespeeld.
"Het is veel gezonder dat iemand zelf kan bepalen wanneer hij of zij wil douchen", vertelt Esther Jansen van Doorn, directeur wijkverpleging bij Livio. "De cliënt kan via een beeldverbinding op een tablet aan ons melden dat hij gaat douchen. Als hij klaar is, meldt hij zich weer af. Als het te lang duurt, bijvoorbeeld door een valpartij, kunnen we alsnog ter plekke gaan kijken."

'Grote stap nodig'

Het is één van de technologieën die gebruikt worden om het allemaal wat makkelijker te maken voor iedereen. "We kunnen niet op de huidige wijze doorgaan", zegt Sandra Koopman, manager cliëntbeleving bij Livio. "We hebben de overtuiging nodig dat we een grote stap nodig hebben om de zelfstandigheid van onze cliënten te stimuleren én ervoor te kunnen zorgen dat onze zorgcollega's hun tijd aan de juiste cliënten besteden."
Meer zorg mogelijk dankzij technische hulpmiddelen
Voordat de technologie zijn intrede deed bij Livio kwamen wijkverpleegkundigen vaak één tot twee keer per dag langs bij een cliënt. "Dat was dan bijvoorbeeld vanwege de medicijnen. En als we er dan toch waren konden we gelijk even wachten tot meneer of mevrouw gedoucht had. Voor die medicijnen hebben we nu een goed werkende dispenser, die een seintje geeft als de cliënt de medicijnen moet hebben en ze ook daadwerkelijk levert. We hoeven alleen nog maar om de zoveel tijd langs te komen om die dispenser bij te vullen. Afhankelijk natuurlijk van hoeveel medicijnen dagelijks gebruikt worden."
Als Tessa aanstaat gaan de oogjes ook knipperen. Veel mensen beschouwen haar als een vriendinnetje
Esther Jansen van Doorn, Livio
Om de medicijndispenser te demonstreren komt Sanne Advokaat van Livio even langs met het apparaat. Het is een grote soort klok met aan de zijkant een luikje en bovenop een grote knop. Als een signaal klinkt, kan op de knop gedrukt worden en gaat het luikje open waarna de benodigde medicijnen eruit komen en ingenomen kunnen worden.
Een ander technologisch hulpmiddel is Tessa; bijna net zo groot als de dispenser, en met de nodige fantasie kan er een vrouwspersoon in gezien worden. "Die kan geprogrammeerd worden om mensen te helpen dingen te onthouden. Dat ze moeten eten, of naar de fysiotherapeut moeten. Als Tessa aanstaat gaan de oogjes ook knipperen. Veel mensen beschouwen haar als een vriendinnetje. Er bovenop staat voor de gezelligheid een kunstplantje en sommige mensen willen die dan ook water geven", lacht Esther.

'Zeker gaan uitbreiden'

"We hebben hierover ook al met het ministerie van Volksgezondheid gesproken en daar was men heel enthousiast. Eind dit jaar willen we bereiken dat 25 procent van onze 2000 tot 2500 cliënten in de thuiszorg gebruik maakt van technologie. En we willen dit zeker gaan uitbreiden. Maakt niet uit met wat, maar we zijn blij dat we iets kunnen doen."
De drie technologiebedrijven die samenwerken met Livio zijn Compaan uit Haarlem voor de tablet waarmee beeldverbinding gemaakt kan worden, Medido uit Rijswijk dat de medicijndispenser levert en Tinybots uit Rotterdam waar geheugensteun Tessa vandaan komt.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.