nieuws
Twintig procent meer reizigers voor Hanzelijn, alleen Kampen Zuid blijft achter

Reizigers weten de Hanzelijn steeds beter te vinden. In vergelijking met 2013 trok de nieuwe lijn vorig jaar twintig procent meer reizigers. Alleen station Kampen Zuid zag het aantal reizigers gelijk blijven. Dat blijkt uit de Hanzelijn Monitor, die vanmiddag in Kampen is gepresenteerd.
December 2012 werd de Hanzelijn in gebruik genomen. De nieuwe spoorlijn verbindt Zwolle met Lelystad. Daarnaast kwamen er twee nieuwe treinstations bij: Dronten en Kampen Zuid. Al voor de ingebruikname, besloten de betrokken gemeenten te willen meten of de nieuwe spoorlijn voldoet aan de verwachtingen.
Jaarlijkse metingen
Onderzoekers van hogeschool Windesheim deden daarom in 2012 een 0-meting en herhalen sindsdien de metingen. Vandaag werden de resultaten van 2014 gepresenteerd in de zogenoemde Hanzelijn Monitor. Om te bekijken of de spoorlijn succesvol is, wordt naast het aantal reizigers ook gekeken naar andere ontwikkelingen.
Uit de meting blijkt dat vooral de stations Dronten (25%), Lelystad (22%) en Zwolle (16%) meer reizigers hebben gezien. Station Kampen Zuid had ongeveer evenveel instappers en uitstappers als het jaar ervoor. Op een gemiddelde dag tussen 07.00 uur en 19.00 stapten in totaal ruim 15.000 in en uit op de Hanzelijnstations.
Onderwijs profiteert
Met name het onderwijs profiteert van de spoorlijn, concludeert het rapport. Door de Hanzelijn hebben studenten en scholieren meer keuzemogelijkheden. Zo heeft Windesheim in Almere steeds meer studenten verpleegkunde uit Overijssel. Al blijft het aantal studenten uit Flevoland dat een opleiding in Zwolle volgt nog altijd groter.
De Hanzelijn heeft nog wel een klein imagoprobleem: bij veel mensen leeft de spoorlijn nog niet echt. In tegenstelling tot het Kamperlijntje dat wel prominenter in de beleving zit. De verwachting is wel dat Kampen Zuid aan populariteit zal winnen als begonnen wordt met de ontwikkeling van een nieuwe woonwijk in het gebied.