Nieuws
Ministerie LNV blijft stikstofcijfers over uitbreiding Lelystad Airport weigeren

Ondanks onderling overleg en toezeggingen weigert het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit cijfers te leveren over een berekening van stikstofproductie voor een uitbreiding van Lelystad Airport. De stichting HoogOverijssel ligt inmiddels al jaren overhoop met het ministerie, omdat uit de gevraagde cijfers moet blijken of er met de berekening is gesjoemeld.
De uitbreiding van Lelystad Airport betekent dat er een laagvliegroute ontstaat over delen van Noordwest Overijssel. HoogOverijssel wil de overlast daarvan voorkomen. “We hebben ons ingespannen om die gegevens te achterhalen”, zei een woordvoerster van LNV vandaag tijdens de WOB-procedure die vandaag diende bij de Raad van State. “Maar ze zijn er niet en dus kunnen we ze ook niet leveren.” Volgens haar zijn er alleen maar gegevens bekend over cijfers van meerdere vliegvelden in Nederland samen. Specifieke cijfers over toename van stikstof veroorzaakt door uitbreiding van Lelystad alleen zijn er niet.
Overleg
Maar volgens HoogOverijssel moeten die cijfers er wel zijn. De deskundigen van de stichting en hun advocate zijn daarvan overtuigd. “De minister moet wel aannemelijk maken dat die cijfers er niet zijn”, stelde een van de rechters van de Raad.
Na een eerdere zitting in deze kwestie bij de Raad kwamen het ministerie, HoogOverijssel en een medewerker van het RIVM met elkaar aan tafel om de technisch ingewikkelde zaak te ontrafelen. LNV zegde toen toe dat er meer gegevens zouden worden geleverd. “Dat is tot nu toe niet gebeurd”, aldus de advocate van HoogOverijssel.
Strafzaak
HoogOverijssel heeft de gevraagde cijfers ook nodig als onderbouwing voor een strafzaak die inmiddels door het Openbaar Ministerie is geopend over mogelijk gesjoemel met de stikstofcijfers. Volgens Leon Adegeest van HoogOverijssel moet er wel aan de knoppen zijn gedraaid om een zo gunstig mogelijke uitkomst te krijgen om te kunnen uitbreiden. Die zaak is gericht op alle medewerkers die betrokken waren bij de discutabele stikstofberekening. Het zou gaan om ambtenaren en milieuadviseurs.
De stichting had nog een reden om de cijfers op tafel te krijgen. De uitbreiding viel onder de PAS-stikstofregeling die later door de Raad van State werd vernietigd. Lelystad Airport hoorde met vele boeren tot de zogeheten PAS-melders die volgens voormalig minister Schouten gedupeerd zijn en nu met voorrang een natuurvergunning krijgen. HoogOverijssel vindt dat Lelystad Airport onterecht voorrang krijgt, omdat de luchthaven bij uitbreiding hoogstwaarschijnlijk veel meer stikstof produceert dan de PAS-melders.
Stikstofminister Van der Wal heeft intussen bekendgemaakt dat Lelystad Airport geen voorrang krijgt. Dat betekent dat uitbreiding alleen kan als een nieuw uitgebreid natuuronderzoek aantoont dat er geen stikstoftoename ontstaat. De eerste slag is daarmee binnen voor HoogOverijssel.
De Raad van State doet over zes weken uitspraak.