Nieuws

Reizigers willen niet meer via Schiphol reizen en bellen reisbureaus voor alternatieven

Reizigers bellen reisbureaus voor alternatieven
Reizigers bellen reisbureaus voor alternatieven © Getty Images
Dreigende geschrapte vluchten en chaos door personeelstekort zorgt ervoor dat Overijsselse vakantiegangers liever niet meer via Schiphol willen reizen. Dit blijkt uit een rondgang langs diverse reisbureaus in onze provincie.
Wie reisbureau TUI belt, krijgt meteen al een bandje: "We hebben op dit moment nog geen informatie over de situatie op Schiphol." Klanten bellen massaal met vragen en willen vaak ook hun reis omboeken, zodat ze niet via Schiphol hoeven reizen.

Chaos op Schiphol

Directe aanleiding is het nieuws dat Schiphol tussen 7 en 31 juli per dag de vakantievluchten van zo'n 13.500 reizigers gaat schrappen. Maar het rommelde al weken, door de lange wachtrijen en de chaos op de nationale luchthaven.
"Als mensen bij ons komen voor een gesprek, zeggen ze zelf al niet via Schiphol te willen vliegen", zegt een medewerker van Reisburo Busscher in Harbrinkhoek. "Nu boeken we sowieso al veel reizen via Duitsland. Dus voor onze klanten is dit in principe geen probleem. Er zijn uiteraard wel mensen die via Schiphol hebben geboekt en daarover ontvangen we veel mails: het verzoek om hun reis alsnog om te boeken."

Alternatieven

Hetzelfde zegt een medewerker van D-Reizen in Kampen. "Mensen willen liever niet via Schiphol. Dat was al een paar weken zo, door het nieuws over chaos en lange wachttijden. Wij bieden zelf veel reizen aan via Duitse luchthavens, dus we hebben zeker alternatieven."
Bij ANWB reizen komen de vragen ook binnen, maar nog niet zo massaal. Volgens de woordvoerder komt dat omdat nog niet duidelijk is wie er precies door de problemen op Schiphol getroffen gaan worden. "We roepen daarom op tot duidelijkheid: klanten moeten zo snel mogelijk horen of hun reis door deze problemen wordt geschrapt."
"Als dat gebeurt, is het aan de betreffende reisorganisatie om een oplossing te zoeken. Maar als een klant zelf los een ticket heeft geboekt, is het een veel lastiger verhaal. Dan moet je zelf naar de luchtvaartmaatschappij en vervolgens zoeken naar een alternatief. Het is ook de vraag of je in dit drukke zomerseizoen snel een alternatief kunt regelen. Daarom nogmaals: we willen duidelijkheid voor alle reizigers."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.