Nieuws

Aanpak knooppunt Bos bij Raalte 48 miljoen euro duurder dan verwacht: "We moeten keuzes maken"

Kruispunt Bos op de N35 bij Raalte
Kruispunt Bos op de N35 bij Raalte © RTV Oost
De aanpak van knooppunt Bos bij Raalte gaat 48 miljoen euro meer kosten dan was begroot. Dat meldt de provincie dat als één van de oorzaken 'een behoorlijke inflatie' noemt. "Het project komt niet in gevaar, maar we moeten wel keuzes maken", zegt verantwoordelijk gedeputeerde Bert Boerman.
"Het is gigantisch als je ziet wat de inflatie doet, wat de prijzen hebben gedaan in de grond- weg- en waterbouw", zegt Boerman. "Die inflatie is enorm. Dat gaat echt over tussen de twaalf en vijftien miljoen euro, alleen al wat dat betreft. Daarnaast is het ontwerp ook op onderdelen aangepast om te anticiperen op toekomstige ontwikkelingen. Er zijn wat wensen meegenomen en al met al heeft dat ook geleid tot hogere kosten."

Optimistische inschattingen

Maar ook optimistische inschattingen in het verleden hebben geleid tot een kostenverhoging, geeft de gedeputeerde aan. "We nemen de tijd tot het najaar om te kijken naar welke keus we moeten maken en wat we ook aan Provinciale Staten, de Tweede Kamer maar ook aan de gemeenteraad van Raalte gaan voorleggen." De provincie overlegt daarbij met ProRail, Rijkswaterstraat en de gemeente Raalte.
De verbetering van knooppunt Bos bij Raalte is een lang gekoesterde wens. De aanpak moet zorgen voor een structurele verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming voor het knooppunt Raalte. Waar zowel auto-, trein-, landbouw-, fietsverkeer en voetgangers van profiteren.
Er moeten keuzes gemaakt worden bij de aanpak van Knooppunt Bos, maar het is nog lang niet duidelijk hoe die keuzes uit gaan vallen, benadrukt de gedeputeerde. "Gedeputeerde Staten, maar ook de Tweede Kamer en de gemeente Raalte hebben een aantal zaken meegegeven. We willen een structurele verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op dat knooppunt Raalte. Dat is van groot belang voor zowel de auto als de trein, maar ook voor de landbouw, het fietsverkeer en de voetgangers."

Budget en wensen

Dat maakt het volgens Boerman ingewikkeld. "Daar gaan we nu naar kijken. Hoe kunnen we het budget en de wensen die er zijn weer bij elkaar brengen?" Vaststaat is dat het lastige keuzes worden, want alles kost flink veel geld.
De overschrijding van de kosten bij kruispunt Bos zeggen natuurlijk ook iets over de kosten van andere projecten, bijvoorbeeld op die N35. "We zien bij alle weg- en waterbouwprojecten maar ook bij woningbouwprojecten dat er een gigantische overschrijding is van de bouwkosten. Dat betekent ook iets voor de overige projecten dus we proberen bij de komende perspectiefnota van Provinciale Staten daar ook al rekening mee te houden."

Keuzes maken

Komt het hele project Knooppunt Bos bij Raalte niet in gevaar door die enorme overschrijding? "Als we kijken naar het knooppunt Raalte, moet er iets gebeuren aan die verkeersveiligheid en doorstroming dus daar gaan we hoe dan ook mee aan de slag. Het is niet zo dat het hele project in gevaar komt, maar we zullen wel een keuzes moeten maken tussen wat wel kan en niet kan."
Wachten tot alles weer wat goedkoper wordt, heeft volgens Boerman ook niet zoveel zin. "Dan heb je bijna deflatie nodig om het daadwerkelijk binnen budget te krijgen", zegt Boerman. "Dus wij denken nu niet aan uitstel maar aan het binnen het budget passend maken van de oplossing."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.