Nieuws
Onlinewinkel Wehkamp in Zwolle gaat op overnamepad

Online winkel Wehkamp in Zwolle heeft afgelopen boekjaar (2021/2022) een operationele winst geboekt van bijna 49 miljoen euro. Dat is lager dan de 59 miljoen euro van vorig boekjaar (2020/2021) maar beduidend meer dan de 19 miljoen euro in boekjaar 2019/2020. Met dit resultaat in het achterhoofd ziet Wehkamp volop mogelijkheden om op overnamepad te gaan.
De omzet steeg van 729 miljoen euro in 2020/2021 naar 783 miljoen euro in 2021/2022. Het boekjaar loopt van 5 april 2021 tot 3 april 2022. De toename van de omzet is toe te schrijven aan de overname van Kleertjes.com. Daarnaast is kredietverstrekker Tinka afgesplitst van het bedrijf.
Dat er onderaan de streep minder geld overblijft, heeft diverse oorzaken. "De lagere winst wordt veroorzaakt door de afsplitsing van de consumentenfinancieringsactiviteiten van Tinka en de extra handelsweek in het vorige jaar, de toegenomen krapte op de arbeidsmarkt en daardoor hogere kosten in het magazijnnetwerk", schrijft het concern in het jaarverslag.
Webshop voor mannen
Door de sterke financiële positie ziet Wehkamp kansen om te groeien. Nu al bedient het merk vijftig procent van de Nederlandse consumenten. Door overnames denkt het bedrijf marktaandeel te kunnen winnen en andere merken dan de huismerken toe te voegen aan het assortiment. Ook is de webwinkel voornemens om een aparte webshop voor mannen en een outlet te lanceren.
Het bedrijf is erg tevreden over de overname van Kleertjes.com in september. "De online omgeving van Wehkamp en Kleertjes.com zijn naast elkaar blijven bestaan. Aan de achterkant wordt de webwinkel volledig geïntegreerd met de distributieketen van Wehkamp", staat in het jaarverslag.
Blauwdruk
De ingelijfde webshop kan profiteren van distributieketen, snelle levering en IT-technologie van het moederbedrijf. Daarom gaat het bedrijf actief zoeken naar nieuwe bedrijven om over te nemen. "We hebben met Kleertjes.com nu een blauwdruk hoe we dit het beste kunnen doen", schrijft de webshop.
Dit jaar viert het bedrijf haar 70-jarig bestaan. Het bedrijf werd in 1952 als "Wehkamp's Fabriekskantoor" opgericht door Herman Wehkamp in Slagharen. De artikelen werden door de klanten per post besteld naar aanleiding van advertenties in radiobodes en damesbladen. Ook het verzenden verliep via de post. Daarna kennen we Wehkamp vooral van de catalogus voordat de overstap naar online winkelen werd gemaakt. Wehkamp is nu zeven jaar eigendom van investeringsmaatschappij Apax.