Nieuws

Duizenden woningen in Zwolle, Enschede en Almelo stuk sneller gebouwd door miljoenen Rijk

Het centrumkwadraat in Enschede, één van de projecten waar miljoenen van het Rijk naar toe gaan.
Het centrumkwadraat in Enschede, één van de projecten waar miljoenen van het Rijk naar toe gaan. © archief RTV Oost
Ministers Harbers en De Jong stellen 83,9 miljoen euro beschikbaar voor woningbouw in Overijssel. Daardoor kunnen in drie steden ruim 5.700 woningen versneld gebouwd worden. ”Ik wil Enschede, Zwolle en Almelo feliciteren met dit mooie resultaat", reageert gedeputeerde Monique van Haaf van de provincie Overijssel.
Van Haaf, als provinciaal bestuurder verantwoordelijk voor woningbouw in Overijssel, is vanzelfsprekend blij met het besluit van de ministers. “Onze Overijsselse aanpak werkt en dat wordt nu ook gezien door het Rijk. De toekenning van deze subsidie is voor ons een erkenning.”

Voorwaarden

Het Rijk heeft wel voorwaarden gesteld aan het subsidiegeld: zo moet de helft van de gebouwde huizen voldoende betaalbaar zijn. In deze categorie vallen sociale huurwoningen en huurwoningen vanaf de sociale huurgrens. Die bedraagt maximaal duizend euro per maand. Bij koopwoningen is de de NHG grens aangehouden, een bedrag van 355.000 euro.
Daarnaast moeten Zwolle, Enschede en Almelo binnen drie tot vijf jaar met de bouw van de huizen starten, en moet er een bereikbaarheids- of mobiliteitsvraagstuk spelen. Ook moeten gemeenten zelf fors investeren in de woningprojecten.
Op de bouwlocaties die in aanmerking komen voor de Rijksbijdrage moet ook een bereikbaarheids- of mobiliteitsvraagstuk spelen. Dat is het geval in de vijf stadsprojecten die zijn gekozen. Dat zijn het centrumkwadraat Enschede, Spoorzone Zwolle, Stadshart Zwolle, Spoorzone Almelo en Enschede Cromhoff.

Verbeteren infrastructuur

Zo wordt er dankzij de subsidie in Almelo een bedrag van 4,5 miljoen euro ingezet voor de eerste fase van de spoorzone met 280 huizen. Het geld wordt onder meer gebruikt voor slimme mobiliteitsoplossingen.
In Enschede steekt het Rijk een bedrag van 20,5 miljoen euro in het deelgebied centrumkwadraat in de Spoorzone Hengelo – Enschede. Hier moeten 1.750 nieuwe huizen komen. De bijdrage wordt ingezet voor een mobiliteitshub, het busstation en de fietssnelweg F35. Een mobiliteitshub is in Jip-en-Janneke-taal een plek waar veel verschillende typen vervoer samenkomen
Voor het gebied Cromhoff in Enschede is vanuit het Rijk een bedrag van 5,7 miljoen beschikbaar.: daar worden vijfhonderd huizen gebouwd. Met de Rijksbijdrage worden fietsverbindingen verbeterd, de aanleg van een ontsluitingsweg mogelijk gemaakt en het waternetwerk aangepast.

Meeste geld naar Zwolle

Het grootste deel van de Rijksbijdrage, twee keer 26, 6 miljoen euro, komt terecht in Zwolle. De provinciehoofdstad wordt door het Rijk gezien als een gebied dat prioriteit moet krijgen bij plannen voor woningbouw. In de Spoorzone worden 1.640 huizen gebouwd.
In het Stadshart van Zwolle gaat het om 1.610 huizen. Ruim zeventig procent valt in de categorie ‘betaalbaar’. De subsidie wordt ingezet om de wegenstructuur te verbeteren, zoals het aanpassen van de Koggetunnel en de aansluiting met de IJsselallee, herinrichting Veerallee en de singels en de aanleg van een mobiliteitshub.
Eerder slaagde een aantal Overijsselse gemeenten er ook al in om subsidie van het Rijk binnen te halen (WBI-regeling). Ze kregen daarbij hulp van de provincie. Gedeputeerde Monique van Haaf hoopt dat later dit jaar ook andere Overijsselse projecten in aanmerking komen voor Rijksgeld. “Die bijdrage is hard nodig om de enorme woningtekorten versneld op te lossen. Een aantal projecten in Deventer, Kampen, Hardenberg, Hengelo, Almelo en Zwolle maakt nog kans op een bijdrage in de tweede ronde dit najaar.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.