Nieuws

N36 wordt aangepakt: 115 miljoen euro voor rijbaanscheiding

N36
N36 © ANP
De N36 gaat flink op de schop. Minister Harbers trekt 115 miljoen euro uit om de N-weg tussen Almelo en Ommen aan te pakken. Het fysiek van elkaar scheiden van de rijbanen wordt daarbij het uitgangspunt, meldt de minister vanochtend aan de Tweede Kamer.
De roep om aanpassingen aan de N36 wakkerde begin dit jaar aan, nadat op de Rijksweg bij Sibculo twee doden waren gevallen. Een meerderheid van de Tweede Kamer riep in april op tot snelle aanpak van de N36. Minister Harbers geeft daar nu gehoor aan.
Of er een middengeleider op de N36 wordt aangebracht of dat de rijbanen alleen door bijvoorbeeld een strook in het midden door elkaar gescheiden worden, is nog niet duidelijk. Wel geeft Harbers te kennen dat de N36 prioriteit heeft. "'Zonder aanvullende maatregelen zal het slachtofferrrisico op de N36 in 2040 in de hoogste klasse vallen."

Prijskaartje

Het aanpakken van de N36 heeft wel een stevig prijskaartje. De weg moet over een groot gedeelte verbreed worden. "Hierbij zijn ook obstakels aanwezig die verbreding bemoeilijken. De kosten voor het realiseren van fysieke rijrichtingscheiding zijn hoog", aldus Harbers, die in totaal dus 115 miljoen euro voor de weg uittrekt.
De provincie Overijssel, die al langer wil dat er wat aan de N36 wordt gedaan, is blij met de maatregelen. "We hebben de minister ervan kunnen overtuigen dat de weg aangepakt moet worden. Dit is dan ook een mooi resultaat, maar hier hebben we ook lang voor gelobbyed", zegt gedeputeerde Bert Boerman.
Ook Veilig Verkeer Nederland reageert verheugd. "Om het gedrag in goede banen te leiden op N-wegen is veel geld nodig, dus deze impuls vanuit het ministerie is heel goed", zegt woordvoerder Rob Stomphorst.
Dit is een mooi resultaat
Gedeputeerde Boerman van Overijssel

Aanpassingen duur

Onderzoeksbureau Arcadis berekende vorig jaar dat het plaatsen van een middengeleider op de N36 een kleine 92 miljoen euro kost. De kosten zijn volgens de onderzoekers relatief hoog, omdat de N36 smal is en er dus veel aan de weg moet gebeuren. Omdat de kosten verder kunnen oplopen, houdt minister Harbers rekening met een 'onzekerheidsmarge' van 30 procent.
De N50 tussen Kampen en Rampspol wordt eveneens aangepakt. Harbers trekt voor dat traject 19 miljoen euro uit om de rijbanen fysiek van elkaar te kunnen scheiden. Het geld komt nog bovenop de maatregelen die vorige week werden aangekondigd.

134 miljoen euro

Van de 200 miljoen euro die naar de aanpak van gevaarlijke N-wegen in Nederland gaat, krijgt Overijssel er voor de N36 en N50 dus in totaal 134 miljoen euro. "Een groot deel van het geld gaat dus naar Overijssel en daar mogen we onze handen mee dichtknijpen", aldus gedeputeerde Boerman.
De aanpak van de N36 en N50 moet in 2025 of 2026 van start gaan.
Eerder maakten we een uitgebreide videoreportage over de N36:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.