Nieuws

Wereldprimeur voor waterschap bij dijkversterking in Hasselt

De Stenen dijk langs het Zwartewater in Hasselt wordt gerestaureerd
De Stenen dijk langs het Zwartewater in Hasselt wordt gerestaureerd © RTV Oost
Waterschap Drents Overijsselse Delta heeft een primeur te pakken. Voor het eerst wordt volledig elektrisch en dus zonder uitstoot een 1200 meter lange damwand geslagen. Binnen het hoogwaterbeschermingsprogramma wordt de monumentale Stenen Dijk in Hasselt weer in topconditie gebracht.
Aannemer Gijs Ploegmakers weet het zo goed als zeker. Nog nergens ter wereld is er volgens hem gewerkt met een heimachine die volledig op accu's draait. En niet alleen dat, ook de vrachtwagens en de kraan die bij dit project worden gebruikt, zijn volledig elektrisch.
Natuurlijk is er op de bouwplaats nog steeds wel kabaal maar dat valt in het niet bij bouwwerkzaamheden met aandrijving op fossiele brandstoffen. Het resultaat is dat het waterschap nu al aan dit omvangrijke project kan beginnen, omdat er geen stikstof vrijkomt hoeft het waterschap niet meer te wachten.

Historisch monument

Eerder al werd het metselwerk van de 1200 meter lange Stenen dijk in Hasselt gerestaureerd. Nu dat klaar is, kan de volgende fase beginnen. Direct achter de stenen muur, middenin de dijk, wordt een stalen damwand geplaatst die de dijk voor jaren moet beschermen.
Een heikele klus omdat de stenen muur een monumentale status heeft en omdat er huisjes en boerderijen tegen of soms zelfs half in de dijk zijn gebouwd. Die woningen mogen geen schade lijden door de dijkversterking.
De Stenen dijk is opgedeeld in vakken, die vroeger stuk voor stuk werden onderhouden door de achterliggende pachter
De Stenen dijk is opgedeeld in vakken, die vroeger stuk voor stuk werden onderhouden door de achterliggende pachter © RTV Oost, Oscar Siep
"Voor ons als waterschap is deze dijk toch een erfgoed waarin je de strijd van de mens tegen het hoge water ten voeten uit kunt terug zien", vertelt bestuurder Breun Breunissen van het waterschap. Maar het was niet makkelijk om de dijk te kunnen versterken zonder dat de mensen in de aangelegen woningen last hebben van trillingen.

Volledig elektrisch

De elektrische machines bleken een uitkomst. "Doordat we de damwand nu elektrisch in de grond drukken krijg je minder trillingen. Dat is noodzakelijk om te zorgen dat die unieke muur behouden blijft maar ook voor de woningen hier naast de dijk. Als je de damwand zou gaan trillen, dan zou er schade ontstaan en de 'silent piler' biedt uitkomst."
De 'silent piler' is de elektrisch aangedreven heimachine die het zware werk moet doen. Eén voor één worden de twaalf meter lange damwandprofielen de grond in gedrukt. Vrij geruisloos glijden ze de grond in, tot de laatste twee meter.
De stalen damwand wordt middenin de dijk geplaatst
De stalen damwand wordt middenin de dijk geplaatst © RTV Oost, Oscar Siep

1.700 damwandprofielen

"Tsja, rond de tien meter diep zitten afzettingen in de grond die die stalen profielen soms een beetje kunnen blokkeren. Soms is het grind maar ook heel erg fijn zand, dat werkt wat moeilijker", legt Ploegam-directeur Gijs Ploegmakers uit.
Ploegmakers is de uitvoerder namens de bedrijven die hieraan meewerken. Hij legt uit dat de klus waarschijnlijk pas rond de kerst is afgerond. "De lengte van de dijk is 1200 meter en één damwandprofiel is 70 centimeter breed. We moeten dus zo'n 1700 profielen de grond in duwen en we doen er ongeveer 15 per dag. Als dan de damwand klaar is moet er nog wat afgewerkt worden en dan is de Stenen dijk klaar voor de toekomst."
Dijkversterking Hasselt een uniek project voor waterschap Drents Overijsselse Delta

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.