Nieuws

Test: drones en ander vliegverkeer veilig samen in het luchtruim, kan dat?

Test met zelfstandige drones
Test met zelfstandige drones © RTV Oost
Hoe laat je drones en helikopters veilig door hetzelfde luchtruim vliegen? Dat werd getest boven Enschede. Het gaat om een Europees project voor een luchtverkeersleidingssysteem. Want met name voor de onbemande drones, is luchtverkeersleiding nog een uitdaging.
Een drone wordt nu nog gevlogen door een piloot die altijd de drone moet kunnen zien. Maar wanneer er drones ingezet gaan worden tijdens rampen of na een ongeluk moet dat ook buiten het gezichtsveld van de piloot kunnen. En daar komt nog heel wat bij kijken.
Martijn Zagwijn zit in zijn controlroom, eigenlijk een paar computerschermen op een kantoortje op Technology Base op het vliegveld in Enschede. "Hier voor mij zie ik de routes die zijn uitgezet voor twee drones en een helikopter. Daar gaan we mee testen."
Test: Drones en ander vliegverkeer veilig samen in het luchtruim, kan dat?
Martijn Mennen is van Space53, de initiatiefnemer van deze test: "Pas over een jaar of tien zullen onbemande drones echt ingezet kunnen gaan worden. Er moet eerst nog zoveel getest worden, we maken kleine stappen. Drones kunnen al heel veel, ze worden ook al gebruikt door overheidsdiensten. Alleen zijn er nu nog aparte vergunningen nodig, er moet afstemming plaatsvinden met de omgeving en dus een piloot die de drone ziet. Een hoop geregel, maar over enkele jaren zullen die drones helemaal zelfstandig moeten kunnen vliegen."
Een drone stijgt op vanaf het vliegveld, tegelijkertijd gaat ook een helikopter de lucht in. Een tweede drone start vanaf het ziekenhuis. "Kijk", Martijn Zagwijn wijst naar een scherm: "Daar gaan ze."
Martijn Zagwijn houdt de onbemande vluchten in de gaten
Martijn Zagwijn houdt de onbemande vluchten in de gaten © RTV Oost
Job Vermeulen is drone-piloot van Droneflight Company en bestuurt één van de drones, hij tuurt in de lucht. "Als je kijkt naar de regelgeving is het nog niet mogelijk om bijvoorbeeld mensen te vervoeren. Deze test moet bijdragen om dat te veranderen." Zagwijn sluit zich vanuit zijn controlroom daarbij aan: "Europees moet geregeld worden dat er een systeem komt waarin je alle dronebewegingen kunt zien, daar werken wij vanmiddag aan mee. Wij werken nu met dit systeem, Altitude Angel, waarin ik alle onbemande luchtvaartuigen kan zien die aangemeld zijn met een vluchtplan."
Via zijn computer bepaalt hij dat de laatste drone gaat landen. Wanneer die voor een piloot weer in het zicht is, neemt die hem over en zet de drone op de grond. De oefening is ten einde en buiten wat kleine technische dingen is die goed verlopen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.