Nieuws
Snelheid op N36 gaat niet tijdelijk omlaag: "Weg wordt daarmee onveiliger"
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat voelt er weinig voor om de snelheid op de N36 tijdelijk te verlagen, van honderd naar tachtig kilometer per uur. Dat bleek vanochtend tijdens een werkbezoek van de minister aan de N-weg, waarbij hij met eigen ogen de gevaren van de N36 zag. "Je ziet het hier gewoon gebeuren", aldus Harbers, die 115 miljoen euro uittrekt om de weg aan pakken.
Het verzoek tot een tijdelijke snelheidsverlaging op de N36 werd begin april gedaan vanuit de provinciale politiek. "Op zich sta ik overal voor open, maar het moet wel veiliger worden", zegt minister Harbers. "Zo'n snelheidsverlaging is onderzocht en de gekke conclusie is dat het daarmee onveiliger wordt. Het zal ertoe leiden dat een aantal personenauto's de N36 mijdt en naar andere wegen in de omgeving gaat. Die worden dan onveiliger."
Een snelheidsmaatregel heeft ook alleen maar zin als de weg niet meer uitnodigt om sneller te rijden, stelt Harbers. "Als je dan een weg hebt waar je eigenlijk honderd kan, maar je mag maar tachtig, dan leidt tot weer tot gevaarlijke situaties."
"Dan gaan mensen toch weer drukken en pushen", zegt Harbers:
115 miljoen euro
De N36 gaat wel flink op de schop. Minister Harbers trekt 115 miljoen euro uit om de N-weg tussen Almelo en Ommen aan te pakken. Het fysiek van elkaar scheiden van de rijbanen wordt daarbij het uitgangspunt. "Daarbij kun je denken aan een middengeleider of betonnen barriers. Het verkeer moet uit elkaar en inhalen is straks niet meer mogelijk", zegt Harbers.
De minister benadrukt dat de N-weg hoog op zijn prioriteitenlijstje staat. "Er is een reden dat ik vanochtend deze ronde over de N36 heb gemaakt", zegt Harbers. "Dit is een weg die triest scoort, er zijn veel dodelijke ongelukken geweest. Je ziet het hier gewoon gebeuren. Veel vrachtverkeer, personenauto's die harder willen rijden en op veel plekken is er geen middengeleider. Het is ook smalle weg, dus dat zijn precies de dingen die we moeten aanpakken."
Werkzaamheden vanaf 2025
Uiterlijk in 2025 moet begonnen worden met de werkzaamheden aan de N36. "Het is een grote ingreep, dus er moet een goed plan liggen dat de problemen oplost. We zitten ook met vergunningen en de aanbesteding voor de werkzaamheden. Om die reden duurt het nog even", zegt Harbers. "In de tussentijd kunnen we wellicht nog wat aanpassen in het gedrag. Er loopt een gedragscampagne, waarvan we in het najaar kijken of we daarmee doorgaan."
Wanneer de werkzaamheden aan de N36 klaar zijn, weet Harbers nog niet. "Dat moeten we de komende tijd uitvinden. Het geld komt ook pas de komende jaren beschikbaar. Maar we gaan met gezwinde spoed aan de slag. Uiterlijk 2025 zal je zien dat hier in de praktijk gebouwd wordt."
Waarom is de N36 zo onveilig? We maakten eerder onderstaande video: