Nieuws

Droogte: Mogelijk geen vrachtschepen over de IJssel tijdens de zomer

Deze geul langs de IJssel bij Wijhe hoort onder water te staan
Deze geul langs de IJssel bij Wijhe hoort onder water te staan © RTV Oost / Mark Bakker
De extreem lage waterstanden in de IJssel zou in de toekomst gevolgen kunnen hebben voor de beroepsvaart over de IJssel en het Twentekanaal. RTV Oost sprak daarover met Wim Eikelboom uit Zwolle. Hij is een natuurliefhebber en kenner van de IJssel. Volgens hem wordt er al gesproken om van de IJssel tijdens de zomer een 'beleef-rivier' te maken. Dat zou betekenen recreatie in de zomer en beroepsvaart in de andere seizoenen.
Geen vrachtvervoer over de IJssel heeft gevolgen voor een groot aantal bedrijven in Twente. Een deel van de bedrijven is afhankelijk van vrachtvervoer over het Twentekanaal en de IJssel. Concreet zijn die plannen niet. "Het is wel iets om serieus over na te denken" zegt Eikelboom. De lage waterstanden in de zomer gaan in de toekomst eerder regel dan uitzondering worden. De kosten om de doorgang van vrachtschepen bij extreem laag water mogelijk te maken zijn erg hoog.

Hoge kosten

"De grote vraag is of die kosten in de toekomst nog wel te betalen zijn" zegt Eikelboom. Experts zouden volgens hem al adviseren om vrachtvervoer over de IJssel alleen in de winter toe te laten. In de zomer zou de rivier gebruikt kunnen worden voor recreatie en pleziervaart. Dat is nu nog veel te gevaarlijk. Dat komt onder meer door sterke stromingen die worden veroorzaakt door vrachtschepen. Je kunt daardoor niet zwemmen in de IJssel.
Wim Eikelboom, kenner van de IJssel
Wim Eikelboom, kenner van de IJssel © RTV Oost / Mark Bakker

Smeltwater

Het lage waterpeil in de zomer wordt veroorzaakt omdat er vanaf de Rijn veel minder water wordt aangevoerd. Dat heeft er weer mee te maken dat er vanuit de Alpen minder smeltwater komt. Deels omdat in Zwitserland het smeltwater in kunstmatige meren wordt vastgehouden. "In Zwitserland gebruiken ze dat voor drinkwater", weet Eikelboom te vertellen. Het waterpeil in de rivieren is nu veel meer afhankelijk van de hoeveelheid regenwater in Zuid Duitsland.
Deze boom had onder water een soort koraal moeten vormen
Deze boom had onder water een soort koraal moeten vormen © RTV Oost / Mark Bakker

Natuur

Andere gevolgen van het lage water in de IJssel zijn volgens Eikelboom direct zichtbaar. In de uiterwaarden bij Wijhe is een geul gegraven die het hele jaar door zou moeten stromen. Maar die is nu droog gevallen. "Ik vraag me af of het waterschap dat heeft voorzien" zegt Eikelboom.
In die geul liggen grote omgevallen bomen. Deze zijn met kettingen vast gemaakt zodat ze niet wegdrijven. De bomen zouden een soort koraal moeten gaan vormen. "Dat kan alleen als ze het hele jaar door onder water liggen en dat is nu niet het geval" zegt Eikelboom.
Naast de geul ligt ook een stukje natuurbos. "Dit heeft de rivier daar zelf aangelegd" zegt Eikelboom. Dit bos hoort met de wortels onder water te staan. Dat is nu niet het geval. "Als dit een paar jaar achtereen gebeurt gaat dit stukje natuur kapot."
Koeien drinken langs de IJssel uit een plas stilstaand water
Koeien drinken langs de IJssel uit een plas stilstaand water © RTV Oost / Mark Bakker

Kunstmatig

Wie nu in een boot over de IJssel vaart tussen Zwolle en Zutphen zal zien dat de rivier tot aan Deventer nog redelijk bevaarbaar is. Daarna wordt het een stuk moeilijker. Tot aan Deventer wordt het waterpeil in de IJssel kunstmatig hoog gehouden met water uit het IJsselmeer.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.