Nieuws

Kampense thuiszorgorganisatie wil met technische snufjes personeelstekort terugdringen

Wim Selles test zijn alarmknop.
Wim Selles test zijn alarmknop. © Harry Hol
Steeds meer mensen hebben zorg nodig, maar blijven wel zelfstandig wonen. De druk op de thuiszorg neemt daarom toe. Om met hetzelfde personeel meer cliënten te helpen, experimenteert thuiszorgorganisatie Curadomi in Kampen met 'virtuele thuiszorg'.
Wim Selles woont zelfstandig, leidt een actief leven en is vrijwilliger bij de Jan Posthal (een kringloopwinkel in Kampen). Maar met douchen voelde hij zich niet meer veilig. Hij is een keer gevallen en besefte dat het dan lastig is om hulp te roepen.

Alarmknop

De thuiszorg wilde in eerste instantie helpen met douchen, maar dat zag Wim niet zitten. In plaats daarvan bood Curadomi een andere oplossing: een alarmknop met valdetectie. Hierdoor kan Wim zelfstandig blijven en weet hij dat er snel hulp is.
Volgens wijkverpleegkundige Klarise Hofland was deze oplossing de reden dat ze zelf ook meer in 'virtuele thuiszorg' ziet. "Ik was er eerst eigenlijk op tegen," zegt ze. "Ik was bang dat virtuele thuiszorg betekent dat je geen contact met de cliënt thuis hebt. Terwijl het belangrijk is om de situatie met eigen ogen te zien om vast te stellen wat iemand nodig heeft."
Kampense thuiszorgorganisatie wil met technische snufjes personeelstekort terugdringen
Het persoonlijke alarm zorgt ervoor dat Wim niet afhankelijk is van anderen om te douchen, wat ook druk wegneemt bij het zorgpersoneel. "We houden wel contact met de klanten, ook thuis," zegt Hofland. "Maar een aantal zorgmomenten kun je wel op deze manier vervangen. Dat maakt tijd vrij voor andere cliënten."

Beeldbellen

Het gaat niet alleen om dit soort alarmknoppen, maar om meerdere manieren om cliënten op afstand te helpen, zegt Lubert Bosman, regiomanager bij de Lelie Zorggroep waar Curadomi onder valt. "Zo hebben we via beeldbellen contact met sommige mensen in plaats van langs te komen. Maar ook gebruiken we slimme horloges en weegschalen, die medische gegevens doorgeven aan ons. Zo hoeft er niet iemand langs te komen om bijvoorbeeld de hartslag te meten of om te kijken of iemand op gewicht blijft."
Als je de knop drie seconden indrukt, wordt automatisch verbinding gelegd met de alarmcentrale.
Als je de knop drie seconden indrukt, wordt automatisch verbinding gelegd met de alarmcentrale. © Harry Hol
Volgens Bosman zijn dit soort technologische oplossingen niet voor iedereen geschikt. "De doelgroep is vaak wat ouder, en heeft moeite met het gebruik van digitale middelen. Je kan dus niet iedereen op deze manier helpen. En ook zijn er vormen van zorg die altijd persoonlijk moet. Virtuele thuiszorg is geen manier om te bezuinigen, maar een manier om met hetzelfde aantal werknemers meer mensen goed te helpen. Het is zeker niet goedkoop om al die slimme apparaten aan te schaffen, dus het is voor ons ook niet winstgevender."
De cliënt hoeft dit soort elektronische hulmiddelen overigens niet zelf te betalen. "We hebben hierover afspraken met de zorgverzekeringen. Die vergoeden het."

Negatief

Toch is het niet alleen maar positief. Klarise Hofland: "Een nadeel is dat de apparatuur niet altijd doet wat het moet doen. Zo hebben we net de alarmknop van meneer Selles getest, en de centrale kon hem niet horen. De microfoon van de alarmknop is dus niet goed. In zo'n geval belt de centrale op en als er echt wat aan de hand is, wordt meteen hulp ingeschakeld. Maar het is gewoon zo dat de apparaten niet altijd goed werken, of opgeladen moeten worden."
De knop van Wim Selles wordt binnenkort dan ook vervangen door een nieuwe. Dit soort kinderziektes lijken voor Curadomi geen reden om met virtuele thuiszorg te stoppen. Wim is zelf best tevreden met zijn knop; het zorgt dat hij zijn zelfstandigheid behoudt.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.