Nieuws

Buschauffeur John Peters gaat staken: "Hoge werkdruk in 27 jaar niet meegemaakt”

Buschauffeur John Peters
Buschauffeur John Peters © RTV Oost
"Hoi." Je hoort het de Twentse buschauffeur John Peters iedere keer zeggen als een passagier instapt. Maar komende vrijdag niet. De 51-jarige is een van de chauffeurs die dan meedoet aan de staking in het Overijsselse streekvervoer. "Deze hoge werkdruk heb ik in 27 jaar nog niet meegemaakt."
Medewerkers van de regionale vervoersbedrijven willen een betere cao, waarvoor eerder in een ultimatum de eisen werden neergelegd. Hierin gaat het onder meer over personeelstekort, werkdruk, ziekteverzuim en salaris.
Wij reden met John mee door Enschede:
Buschauffeur John Peters gaat staken: "Hoge werkdruk in 27 jaar niet meegemaakt"
Op de vraag waar het probleem in zit, begint Peters over werkdruk en gebroken diensten. "Die diensten houden in dat een chauffeur 's ochtends een aantal uur werkt, daarna een paar uur pauze heeft en vervolgens weer een aantal uur werkt. Sommige diensten zijn daardoor van zeven tot zeven. Gemiddeld heb je drie van zulke diensten in twee weken, terwijl iedere keer juist gepraat wordt over werkdrukverlichting. Dat staat haaks op elkaar", zegt Peters, die namens Keolis 17 jaar werkt in het openbaar vervoer in Twente en daarvoor 10 jaar een touringcar bestuurde.

Hoog ziekteverzuim

Peters ziet om zich heen dat de werkomstandigheden een vrij hoog ziekteverzuim veroorzaken. "Sommige chauffeurs zijn al lang ziek. Anderen zeggen: we stoppen ermee en gaan in de ziektewet. Vijf jaar geleden had je dit niet. Toen was er meer personeel en was er meer mogelijk. Er zijn ook veel mensen met pensioen gegaan. Zelf voel ik me fysiek en mentaal goed. Dat komt doordat ik geen late diensten heb. Zo heb ik tijd voor hobby's."

Persoonlijke wens

De buschauffeur weet wat er moet gebeuren voor een betere toekomst. "Laat werkgevers, bonden en regering samen zorgen voor een menselijk vervoersbeleid. Dit is mijn persoonlijke wens, maar ik weet dat dat er bijna niet inzit. Dat heeft te maken met dat we een Europese aanbesteding hebben. Daarbij moet alles zo goedkoop en lang mogelijk en ook nog eens met kwaliteit. Dat is niet haalbaar."

Scholen

Passagiers zijn de dupe van de staking het streekvervoer én NS. Keolis, voornamelijk actief in Overijssel, zegt dat pas op de dag van de staking (vrijdag) bekend is welke ritten vervallen. Peters: "Passagiers weten niet welke bus wel of niet komt. Een groot dilemma. Het kan een grote chaos worden met de drukte. Ik sta nu bij station Enschede en zie liefst 150 tot 200 mensen bij een bushalte staan."
Onder de passagiers vallen ook studenten. Scholen in Overijssel merken gevolgen van de staking. Een daarvan is hogeschool Windesheim in Zwolle. Hier zijn bij sommige klassen lessen verzet naar online of een later tijdstip of dag. "Wij hebben een grote groep die met de trein naar school reist. Sommigen moeten van ver komen. Dit is een reden dat scholieren vragen aan de docent of lessen verplaatst kunnen worden. Docenten bespreken dat weer met roostermakers", vertelt woordvoerder Geriëlle Middendorp.
We hebben heel veel telefoontjes van ouders ontvangen
Anges Sweitser, woordvoerder Deltion College
Ook het Deltion College, eveneens in Zwolle, ziet dat de staking een gesprekonderwerp is. Woordvoerder Agnes Sweitser: "We hebben heel veel telefoontjes van ouders ontvangen. De meeste studenten vinden, ondanks de stakingen, wel hun weg naar school. Vaak met hulp van ouders. Maar dat lukt niet iedereen. De exacte impact weten we niet precies doordat het schooljaar net gestart is en studenten nog volop in introductieprogramma's zitten."
De stakingen zijn bij hogeschool Saxion uit Enschede ook onderwerp van gesprek. "We adviseren studenten om zoveel mogelijk met de fiets naar Saxion te komen. Indien het voor studenten en medewerkers alleen mogelijk is om met de auto naar Saxion te komen, dan kunnen zij eventueel een uitrijkaart voor de P&R parkeerplaats op de hoofdlocaties afhalen. Advies is dan wel om zoveel mogelijk samen te rijden in verband met beperkte ruimte", zegt woordvoerder Karin Effing.
Universiteit Twente uit Enschede heeft weinig last van de staking. "Veel van onze studenten hoeven niet met het streekvervoer, maar komen bijvoorbeeld op de fiets. Ze wonen op de campus bij de universiteit of in Enschede. Het aantal studenten dat reist van de woonplaats naar de UT is aanmerkelijk kleiner dan op bijvoorbeeld de hogeschool", vertelt woordvoerder Bertyl Lankhaar.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.