Nieuws

Komst batterijtrein vanaf 2028 in Overijssel stap dichterbij: provincie is om

De batterijtrein van Arriva
De batterijtrein van Arriva © Arriva
De kans dat er vanaf 2028 een batterijtrein over het Overijsselse spoor rijdt, is een stap dichterbij. Uit onderzoek dat de provincie heeft laten doen, blijkt dat het rijden met de batterijtrein op twee trajecten in Overijssel goedkoper is dan het elektrificeren van het spoor. Het provinciebestuur wil daarom nu doorpakken en investeren.
Op drie trajecten in Overijssel rijden nu nog dieseltreinen. Het gaat om het traject Hengelo-Zutphen, van Enschede naar de Duitse grens, en het gedeelte tussen Almelo en Mariënberg. Op laatstgenoemd traject startten eerder dit jaar al proeven met een batterijtrein. Zo'n trein rijdt nog nergens op het gewone spoor in Nederland.

Elektrificatie versus batterijtrein

Uit onderzoek van ProRail blijkt dat elektrificatie van het spoor, dus het bouwen van een bovenleiding, tussen Zutphen en Hengelo 113 miljoen euro kost. Voor het gedeelte tussen Almelo en Mariënberg moet 59,6 miljoen euro betaald worden.
Voor batterijtreinen hoeft de infrastructuur minder ingrijpend aangepast te worden: er moeten oplaadpunten komen langs het bestaande traject. Ook de jaarlijkse kosten voor een batterijtrein zijn beduidend lager dan bij een elektrische trein, aldus ProRail.
Er zijn ook testen uitgevoerd met waterstoftreinen, maar volgens ProRail wordt die methode in Europa nog te weinig toegepast. Ook zou het vooral kostbaar zijn door de beperkte beschikbaarheid van groene waterstof.

Vanaf 2028

Het is de bedoeling dat vanaf 2028 een vervoerder met de batterijtrein op de twee Overijsselse trajecten gaat rijden. De provincie wil daarom begin volgend jaar starten met de zogenoemde concessie, waarbij vervoerders zich kunnen inschrijven om een gooi te doen naar het traject.
Of die deadline ook gehaald wordt, is de vraag. Zo moet de batterijtechniek officieel nog goedgekeurd worden door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De provincie wil dit najaar ook met het Rijk afspraken maken over de investeringen die gedaan moet worden. Maar in 'Zwolle' zijn ze er al wel uit: de batterijtrein heeft de voorkeur boven de elektrische trein.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.