Nieuws

Problemen leerlingenvervoer spelen ook in Overijssel: hoe komt dat?

Kinderen komen uit een busje van Brookhuis
Kinderen komen uit een busje van Brookhuis © Brookhuis
De schooltas is ingepakt, de leerling staat klaar, maar dan is het wachten op de bus. En die komt te laat. Het is een van de problemen in het landelijke leerlingenvervoer. Ook in Overijssel speelt dat, blijkt uit een rondgang van RTV Oost langs vervoersbedrijven. Waardoor ontstaat dat probleem?
Taxibedrijf Brookhuis is een vervoerder in Overijssel. Loes Visscher is commercieel directeur bij dit Oldenzaalse bedrijf. Volgens haar heeft het probleem in het vervoer van leerlingen met een beperking meerdere oorzaken. Een daarvan gaat over de wijzigingen bij het koppelen van leerlingen aan vervoersbedrijven. Bij het regelen hiervan komen altijd nog weer wijzigingen.
Visscher: "Je moet je voorstellen dat er een busje rijdt dat vol is gepland met kinderen die bij elkaar in de buurt wonen. Wanneer er een nieuwe aanmelding komt van een kind uit diezelfde buurt dan kan dit direct gevolgen hebben voor meerdere routes. Zodoende moeten we in de laatste week voor de start van het schooljaar als een gek alle routes maken. Chauffeurs moeten dan overal langs om zich voor te stellen. Dat zorgt voor extra druk."

Vroeger eenvoudiger

Visscher weet dat het in het verleden minder ingewikkeld was. "Toen gingen leerlingen óf naar school óf naar huis. Tegenwoordig is het ingewikkelder. Kinderen moeten we naar meer verschillende plekken brengen. Voorbeelden zijn opa en oma, de buitenschoolse opvang. Of dan weer bij moeders omdat zij gescheiden is, en een week later naar vaders die in een andere plaats woont. De toegenomen complexiteit van het vervoer zorgt ervoor dat het behouden van structuur bijna onmogelijk is. En dat terwijl structuur juist belangrijk is voor de kinderen. Zij zijn staan voorop."
Een andere oorzaak van het probleem zit in het opleiden van chauffeurs. "We hebben voldoende chauffeurs en planners in opleiding. Nu is het zaak om hen op een bepaald niveau te krijgen. De routine moet erin komen", vertelt Visscher, wiens bedrijf ook problemen ervaart met de levering van voertuigen. "En dat terwijl we nog nooit zoveel leerlingen als nu hebben gehad om te vervoeren."
Kantoorpersoneel heeft geholpen bij het vervoeren van kinderen
Loes Visscher, commercieel directeur taxibedrijf Brookhuis
Het Oldenzaalse bedrijf zegt dat het vervoer iets meer onder controle is dan voor de vakantie. "We hebben toen knetterhard gewerkt om de boel op orde te krijgen. Onder meer kantoorpersoneel heeft geholpen bij het vervoeren. Wel lukt het altijd om de kinderen op te halen, hetzij soms eerder of later. De verbetering is nu niet voor iedereen merkbaar, omdat er altijd nog veel wijzigingen bij aanvang van het nieuwe schooljaar worden doorgegeven door ouders en gemeentes. Uit ervaring weten we dat dit enkele weken nodig heeft."
Foto ter illustratie
Foto ter illustratie © Brookhuis

Oplossingen

Brookhuis vervoert leerlingen ook met grotere bussen, oftewel touringcars. Visscher: "Dit loopt veel beter. Je hebt één standplek voor de heen- en terugreis. Dit werkt niet voor alle leerlingen. Er zitten ook kinderen van vier jaar bij."
Wat is wel een oplossing? "Op de eerste plaats is het aan ons om goed te communiceren met voornamelijk de ouders. Hier hebben wij een personeelstekort. Wanneer ouders weten waar ze aan toe zijn, merken wij dat ze ook begripvol zijn."
Een andere oplossing van Visscher is schuiven met de tijden van scholen. "Iedereen wil in de ochtend- en middagspits vervoerd worden. Leerlingen met een beperking vormen een kwetsbare groep en hebben te maken met veel wisselingen. Door piekmomenten in het vervoer af te vlakken, kunnen wij de kinderen meer structuur bieden. Als sommige leerlingen een kwartier eerder of later beginnen en dus ook eerder of later uit zijn dan anderen, dan heb je meer spreiding van chauffeurs en voertuigen. We hebben over deze oplossingen overleg met gemeentes, ouders en scholen en zij zijn daar meedenkend over", zegt Visscher.

Veel leerlingen uit Zwolle te laat

Een aanzienlijk deel van de leerlingen die te laat komen en wordt vervoerd door Munckhof Taxi, zit in Zwolle. Het bedrijf vervoert 20.000 leerlingen in heel Nederland, van wie 275 te laat komen. 80 tot 100 van de 'laatkomers' zijn afkomstig uit Zwolle. "De oorzaak is personeelstekort", zegt woordvoerder Bas de Smit. "Wel zorgen we er altijd voor dat kinderen op de plaats van bestemming komen, alleen soms wat later."
Ook taxibedrijf Willemsen-de Koning, actief in Overijssel, herkent de problemen in het leerlingenvervoer. Manager Michel Leenders: "De arbeidsmarktkrapte is een landelijk probleem. Dit probleem speelt in alle branches en ook in het leerlingenvervoer. Per regio zijn er verschillen, maar in geen enkele regio is er sprake van overcapaciteit. Alle kinderen worden tot nu toe bij ons vervoerd. Wij zijn continu intensief aan het samenwerken met onze opdrachtgevers en instellingen om te zorgen dat leerlingen volgens afspraak worden vervoerd."
Hoe komt de koppeling tussen leerlingen en vervoersbedrijven tot stand?

Commercieel directeur Loes Visscher van taxibedrijf Brookhuis uit Oldenzaal legt uit: "Ongeveer drie weken voor aanvang van het nieuwe schooljaar melden gemeentes de kinderen die gebruik gaan maken van het schoolvervoer aan bij vervoersbedrijven. Vervoersbedrijven maken vervolgens logische routes. Daarbij is structuur op het gebied van chauffeurs en ophaaltijd ook belangrijk."

"Het is een enorme puzzel om een efficiënte planning te maken, waarbij we zoveel mogelijk met vaste chauffeurs en voertuigen werken en ook rekening moeten houden met de individuele wensen. Denk hierbij aan kinderen die vanwege hun beperking niet zomaar met alle andere kinderen overweg kunnen, verschillende ophaaltijden vanwege medische achtergrond of aangepaste schooltijden."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.