Nieuws

Jongens, maar vooral meisjes zijn minder gelukkig: "Alarmerend, maar vinden we het gek?"

Jongens, maar vooral meisjes zijn minder gelukkig dan vier jaar geleden
Jongens, maar vooral meisjes zijn minder gelukkig dan vier jaar geleden © ANP / Hollandse Hoogte / Richard Brocken
Nederlandse meisjes zijn de laatste jaren een stuk minder gelukkig, zo blijkt uit onderzoek. Het cijfer dat meisjes in het voortgezet onderwijs aan hun leven geven is gedaald van een 7,3 in 2017 naar een 6,7 in 2021. Volgens Tineke Meijerink, directrice van het Agnieten College in Nieuwleusen, is dit alarmerend, maar niet verwonderlijk.
Het percentage meisjes in het voortgezet onderwijs dat zegt met emotionele problemen te kampen, is tussen 2017 en 2021 gestegen van 28 naar 43 procent. Onder meisjes uit groep 8 ging het ook al omhoog, van 14 naar 33 procent. De achteruitgang hangt volgens het onderzoek waarschijnlijk voor een aanzienlijk deel samen met de coronacrisis.
Ook onder jongens ging de mentale gezondheid er op achteruit, maar dat staat volgens de onderzoekers niet in verhouding met de ontwikkelingen bij de meisjes. Meisjes rapporteerden in 2021 niet alleen veel meer emotionele problemen dan vier jaar eerder, maar ook meer gedragsproblemen, hyperactiviteit en aandachtsproblemen.
Het HBSC-onderzoek wordt sinds 2001 elke vier jaar uitgevoerd door onderzoekers van de Universiteit Utrecht, het Trimbos-instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau.

'Alarmerend'

"Ik vind het alarmerend", zegt Meijerink over de conclusies van het onderzoek. "En wij zien bij onze school ook dat er meer zaken spelen dan andere jaren. Maar aan de andere kant; we hebben ook twee coronajaren erop zitten. Waarin de leerlingen zo weinig mochten en konden. Vinden we het dan gek?"
De oorzaak van de problemen hebben volgens de directrice dus onder meer te maken met de coronacrisis. Leerlingen mochten niet alleen minder, maar liepen ook leerachterstanden op. "Wij schakelden tijdens de coronaperiode wel direct over op online lessen, maar dat is toch iets anders dan de fysieke lessen en het rechtstreekse contact met de docent."
Als je op social media kijkt, is de één nog mooier dan de ander
Tineke Meijerink, schooldirectrice
Een andere factor die een rol speelt bij de toenemende ongelukkigheid onder jongeren, zijn de social media. "Ik kan me dat zeker voorstellen", aldus Meijerink. "Als je op social media kijkt, is de één nog mooier dan de ander. En dan kan iemand denken: 'maar ik voldoe helemaal niet aan die norm'. Dat zorgt voor onzekerheid en weinig zelfvertrouwen. Vooral bij meiden, zij zitten qua emoties toch iets anders in elkaar dan jongens, die over het algemeen wat nuchterder zijn."

Prestatiedruk

Naast de corona-achterstand en de druk van social media, ervaren jongeren ook prestatiedruk op school. In 2001 meldde 16 procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs (nogal) veel druk te ervaren door schoolwerk, in 2021 is dit opgelopen tot 45 procent. Ook hier is voor meisjes sprake van een ongunstigere ontwikkeling dan voor jongens.
Meijerink: "Als leerlingen onderwijs krijgen wat eigenlijk te moeilijk is, kunnen ze daar heel ongelukkig van worden. Dat proberen we ook met de ouders te bespreken. Zij kunnen wel koste wat kost willen doorzetten dat hun kind een havodiploma moet halen, maar met een vmbo-diploma kan een leerling ook prachtige opleidingen doen en daarmee supergelukkig worden."

Herstellen

Volgens de directrice valt er nog heel wat te repareren van de beschadigde mentale gezondheid bij de huidige generatie middelbare scholieren. "Als iedere school daar goed oog voor heeft, dan kunnen we best heel veel weer rechttrekken. Daar ben ik positief over. Als we maar aan de leerlingen laten blijken dat ze er mogen zijn zoals ze zijn."

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.