Nieuws

ProRail trapt op de rem voor plannen batterijtrein in Overijssel

De batterijtrein van Arriva
De batterijtrein van Arriva © Arriva
De kosten voor het laten rijden van een batterijtrein over het Overijsselse spoor, vallen toch anders uit dan vooraf geraamd. Dat betekent dat de plannen voor de batterijtrein tijdelijk op een zijspoor worden gezet. De vraag is of de trein, die nog nergens in Nederland rijdt, vanaf 2028 wel over het Overijsselse spoor kan rijden.
Vanmiddag zou er in het provinciehuis in Zwolle gesproken worden over het voorstel en de plannen voor de batterijtrein, maar op verzoek van gedeputeerde Boerman (Verkeer en Vervoer) werd het punt van de agenda gehaald.

Kosten kloppen niet

Uit onderzoek van ProRail bleek onlangs dat elektrificatie van het spoor, dus het bouwen van een bovenleiding, tussen Zutphen en Hengelo 113 miljoen euro kost. Het gedeelte tussen Almelo en Mariënberg kost 59,6 miljoen euro.
Maar de kosten van zowel elektrificatie als het laten rijden van een batterijtrein blijken toch niet te kloppen. Dat betekent dat de plannen voor een batterijtrein voorlopig nog niet uitgevoerd kunnen worden. "Met met deze wiebelige cijfers kunnen we dit voorstel niet voorleggen", zei Boerman.
Overijssel heeft nu nog drie trajecten waar dieseltreinen rijden, omdat het spoor er (deels) niet geëlektrificeerd is:
© RTV Oost/Marc Willighagen

Plannen vertraagd

Met name GroenLinks Overijssel is bezorgd over die vertraging. De partij vroeg zich af of de termijn van 2028 - vanaf dat jaar wil de provincie batterijtreinen over het spoor in Overijssel laten rijden - wel gehaald wordt.
"De tijdsklem zit erop, we proberen eind 2027 te halen", reageerde Boerman. "Er is samengewerkt met ProRail aan dit voorstel. Vervolgens geeft ProRail last-minute aan opnieuw naar de bedragen te moeten kijken; de bedragen komen er anders uit te zien. Ook wil het ministerie van Infrastructuur en Waterschap meer zicht krijgen op onderhoudsmaatregelen."

Testen met batterijtrein

Op drie trajecten in Overijssel rijden nu nog dieseltreinen. Het gaat om het traject Hengelo-Zutphen, van Enschede naar de Duitse grens, en het gedeelte tussen Almelo en Mariënberg. Op laatstgenoemd traject startten eerder dit jaar al proeven met een batterijtrein. Zo'n trein rijdt nog nergens op het reguliere spoor in Nederland.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.