Nieuws

Verruiming Twentekanalen kost 46 miljoen meer dan verwacht

Het Twentekanaal
Het Twentekanaal © ANP / Rob Voss
Door hogere grondstofprijzen kost het verruimen van de Twentekanalen 46 miljoen euro meer. Dat schrijft minister Mark Harbers (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer. Vooral de hoge kosten van staal en brandstof drijven de prijs op.
Het gaat hierbij om de kanaalgedeelten tussen de IJssel en sluis Eefde en tussen de sluis bij Delden tot de haven van Enschede en het zijkanaal naar Almelo. Het ministerie wil de vaarwegen verbreden en damwanden vervangen over een lengte van 35 kilometer.

Vertraging

Het project kostte de overheid vooralsnog 180 miljoen euro, waar nu dus een smak geld bovenop komt. Het was de bedoeling dat de werkzaamheden eind dit jaar afgerond zouden zijn. Dat deze deadline niet gehaald zou worden, was in april al bekend.
"Helaas gaat het iets langer duren. Omdat de bestaande damwanden er schever inzitten dan dat wij wisten duren de werkzaamheden iets langer", zei Norbert van der Hoek (omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat) afgelopen april.
Het is de bedoeling dat schepen met een vaardiepte van maximaal 2 meter 80 in het voorjaar van 2023 kunnen varen. Deze schepen kunnen tot 40 containers extra meenemen dan dat nu mogelijk is. "Dat scheelt zo'n 900 vrachtwagens per dag", zegt Van der Hoek.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.