Nieuws

NS bezorgd over toekomst trein Berlijn: "Reiziger is straks de dupe"

De trein naar Berlijn op station Hengelo
De trein naar Berlijn op station Hengelo © ANP
De NS heeft grote zorgen over de toekomst van de trein van Amsterdam naar Berlijn, waar in Overijssel ook veel gebruik van wordt gemaakt. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) wil het traject gaan aanbieden aan andere vervoerders dan de NS. Volgens de NS wordt de reiziger daar de dupe van. "Het betekent minder verbindingen, vaker overstappen en verschillende vervoersbewijzen."
De staatssecretaris is van plan om de intercity naar Berlijn - behalve de trein tussen half vijf 's middags en half zeven 's avonds - vanaf 2025 in open toegang aan te bieden, schreef ze dinsdag aan de Tweede Kamer. Dat betekent dat in principe iedere aanbieder, zoals een Keolis of Arriva, zich voor het traject kan inschrijven.

'Grote zorgen'

"Dat is in tegenstelling tot hoe het nu geregeld is: het ministerie en NS hebben afspraken waar en wanneer de trein naar Berlijn rijdt en de reiziger kan daarvan op aan", zegt Geert Koolen, woordvoerder van NS. "Wij maken ons grote zorgen over het voornemen van de staatssecretaris, omdat we denken dat de reiziger er niet mee gediend is."
Koolen somt de nadelen op die NS ziet. "Het betekent minder verbindingen, vaker overstappen en verschillende kaartjes. De enige garantie die internationale treinreizigers hebben op vaste, snelle en frequente verbindingen naar Europese steden, zijn goede afspraken in de concessie."
De trein van Amsterdam naar Berlijn stopt in Overijssel in Deventer, Almelo en Hengelo. Vanaf eind 2023 wordt de treinverbinding versneld. Reizigers tussen beide hoofdsteden zijn dan een half uur minder lang onderweg.

Groter aanbod

Staatssecretaris Heijnen is ervan overtuigd dat de zogenoemde marktwerking van het traject juist leidt tot een groter aanbod voor de reizigers. "Door meer ruimte te geven aan open toegang kan mogelijk meer internationaal aanbod gerealiseerd of verbeterd worden, waardoor de groeiende reizigersvraag kan worden bediend", schrijft ze.
Maar NS-woordvoerder Koolen vreest dat de kwaliteit van de verbinding erop achteruit gaat. "En dan pakken mensen opnieuw het vliegtuig."

NS vaak tegenstander

Overigens is de NS vaak tegenstander van marktwerking op het spoor. Zo stuitte het besluit van de provincie om Keolis vanaf eind 2017 op het traject tussen Enschede en Zwolle te laten rijden op veel verzet. Ook de plannen van de staatssecretaris om de verbinding tussen Enschede en Apeldoorn aan te bieden aan andere vervoerders, vallen niet goed bij de NS.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via WhatsApp of via de mail.